Iwona Sobotka

 Iwona Sobotka – foto Michał Heller

Laureatka pierwszej nagrody prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Jest również laureatką pierwszej nagrody Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, Grand Prix i nagród specjalnych Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz pierwszego miejsca na East and West International Artists Audition w Nowym Jorku, nagrodzonego debiutowym koncertem w Carnegie Hall.

W sezonie 2017/2018, Iwona Sobotka zadebiutuje na festiwalu w Baden-Baden jako Blumenmädchen w Parsifalu Wagnera z Filharmonią Berlińską pod dyrekcją Sir Simona Rattla, powróci do Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie jako Pamina w Czarodziejskim Flecie Mozarta oraz do Opery Podlaskiej w Białymstoku jako Mimi w Cyganerii Pucciniego. Będzie ją można również usłyszeć w repertuarze symfonicznym; na zaproszenie MDR Rundfunkorchester wystąpi z koncertami w Dreźnie i Lipsku oraz dokona nagrań Requiem Niemieckiego Brahmsa, utwór który wykona również w Berlińskiej Filharmonii z Orkiestrą Radia Berlińskiego pod dyrekcją Simona Halsey. W tej samej sali weźmie również udział w koncertowym wykonaniu Parsifala Wagnera tym razem z orkiestrą Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Sir Simona Rattle.

Na scenie operowej zadebiutowała w roku 2007 w Opera Bastille w Paryżu w partii Ygraine z opery Ariane et Barbe-Bleue Paula Dukas, produkcji z którą następnie gościnnie występowała w Japonii. W kolejnym sezonie powróciła do Paryża w roli Pierwszej Damy w Czarodziejskim flecie Mozarta oraz zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie jako Zuzia w operze Moniuszki Verbum Nobile. Na zaproszenie Hansjorga Schellenbergera wystąpiła w Mediolanie i Monachium z Orkiestrą Symfoniczną Radia Bawarskiego, gdzie stworzyła gorąco przyjętą przez publiczność i krytykę rolę Vespiny w koncertowej wersji opery L’infedelta delusa Haydna. W 2010 roku wystąpiła na Schleswig Holstein Musik Festiwal gdzie wcieliła się w tytułową rolę w operze Halka Moniuszki, a rok później powróciła tam wzbudzając zachwyt jako Liù w TurandotPucciniego. W Komische Oper Berlin zadebiutowała jako Pamina, w Czarodziejskim Flecie Mozarta w produkcji Barie Kosky’ego co zaowocowało zaproszeniem do gościnnego występu wraz z zespołem na Festiwalu w Budapeszcie. W tej samej roli powróciła do teatru Wielkiego Opery Narodowej w sezonie 2016/2017 otrzymując entuzjastyczne krytyki. Inne role w jakich z powodzeniem występowała to Tatiana (Eugeniusz Oniegin) i Donna Anna (Don Giovanni) pod dyrekcją Teodora Currentzisa w Teatrze im. Piotra Czajkowskiego w Perm, Violetta (La Traviata), Pamina (Czarodziejski Flet) i Mimi (Cyganeria) w Operze Podlaskiej w Białymstoku; Tatiana (Eugeniusz Oniegin) i Donna Anna (Don Giovanni) w Teatrze Wielkim w Łodzi, Violetta (La Traviata) w Teatrze Wielkim w Poznaniu a także Micaëla w koncertowym wykonaniu Carmen Bizeta w Filharmonii Krakowskiej. Występowała również w inscenizowanych projektach edukacyjnych Filharmonii Berlińskiej prowadzonych przez Sir Simona Rattla; The Two Fidlers (2016), oraz światowej premierze A trip to the Moon (2017), opery dla dzieci amerykańskiego kompozytora Andrew Normana powstałej na wspólne zamówienie Filharmonii Berlińskiej, London Symphony Orchestra i Los Angeles Philharmonic.

Iwona Sobotka regularnie występuje jako solistka w repertuarze symfoniczno-oratoryjnym. Na zaproszenia Sir Simona Rattla wzięła udział w tourné Filharmonii Berlińskiej po Azji, gdzie wykonywała partię solową w 9. Symfonii Beethovena. Występowała rownież z London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Wiener Symphoniker,  Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, NDR Elbphilharmonie Orchestra, MDR Sinfonieorchester, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Danish National Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique du Luxembourg oraz z ważniejszymi orkiestrami w kraju, m.in. Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach czy Sinfonią Varsovią pracując z wieloma prominentnymi dyrygentami takimi jak Sir Colin Davies, Sir Simon Rattle, Marco Armiliato, Sylvain Cambreling, Teodor Currentzis, Jesus Lopez Cobos, Jack Kaspszyk, Alexandar Markovic, Juanjo Mena, Antoni Wit czy Massimo Zanetti.

W roku 2010 na zaproszenie pianisty Piotra Anderszewskiego, artystka wzięła udział w cyklu koncertów „Szymanowski Focus” propagując muzykę tego kompozytora m.in. w Wigmore Hall w Londynie oraz w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Wzięła również udział obok tenora Piotra Beczały w nagraniu płyty wydanej przez wytwórnię Channel Classics jako zbiór pieśni Szymanowskiego wyróżnionej przez Polską Akademię Fonograficzną nagrodą Fryderyk za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. Kolejny album z pieśniami Szymanowskiego, na którym artystka wykonuje Pieśni księżniczki z baśni zarejestrowany dla wytworni EMI Classics z udziałem City of Birmingham Symphony Orchestra pod dyrekcją Sir Simona Rattle´a, otrzymał pięć gwiazdek prestiżowego BBC Music Magazine.

Absolwentka Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, gdzie kształciła się pod kierunkiem wybitnego artysty i pedagoga, Toma Krause.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress