I Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa – wieczór dziesiąty

Wtorkowe popołudnie upłynęło festiwalowej publiczności pod znakiem wirtuozerii kontrabasisty Sebastiana Wypycha i skrzypka Roberta Kabary z towarzyszeniem klarnecisty Arkadiusza Adamskiego i pianistki Marioli Cieniawy. Muzycy wspólnie z Kwintetem Sinfonietty Cracovii dali fenomenalny koncert zakończony dwukrotnym bisem.

Wtorkowy koncert, dziesiąty w ramach I Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa, zgromadził w Sali Wielkiej Nowego Domu Sztuki liczą publiczność złaknioną wirtuozów smyczków. Niewątpliwym magnesem były nazwiska solistów polskiej i europejskiej sławy. Pierwsza częśc wieczoru należała do prowadzonej przez Roberta Kabarę Sinfonietty Cracovii, w której wykonaniu usłyszeliśmy Uwerturę na tematy żydowskie op. 34 Sergiusza Prokofiewa i Suitę z Historii Żołnierza na skrzypce, klarnet i fortepian. Po przerwie na scenę wszedł Sebastian Wypych, który swą genialną wprost grą na kontrabasie wprawił publiczność w ogromny zachwyt. W wykonaniu kontrabasisty usłyszeliśmy Variations on the Tune Greensleeves na kontrabas solo Knut Guettlera , zaś wspólnie z Robertem Kabarą i członkami Sinfonietty Cracovii Sebastian Wypych wykonał Grand duo Concertante na skrzypce solo, kontrabas solo i smyczki Giovanniego Bottesiniego.

U Knuta Guettlera miłość do kontrabasu zyskała dodatkowe przetworzenia i rozwinięcia w ściśle naukowej orientacji. Guettler studiował w Norwegii i USA, a jego droga zawodowa związana jest z Filharmonią w Oslo (1965 – 1974) oraz Norweską Akademią Muzyczną (od 1973 roku) i Koninklijk Conservatorium (od 1986). Jako solista występował w licznych krajach Europy, w USA i Japonii; ponadto prowadził kursy mistrzowskie w renomowanych ośrodkach: Julliard i Manhattan School of Music w Nowym Jorku. Jest autorem kompozycji na kontrabas: Variations on the Tune Greenslevees i Rendezvous.

Ta wzorowa biografia ma wszakże swój równie ciekawy appendix: będąc profesorem Akademii, z pokaźnym dorobkiem dydaktycznym, także w postaci podręcznika do nauki gry na kontrabasie, Guettler rozwinął drugą dziedzinę swoich zainteresowań, uzyskując doktorat w zakresie akustyki muzycznej. I w tej materii angażuje się w ożywioną działalność naukową i edytorską, publikując wiele artykułów oraz będąc wydawcą periodyku Journal of Catgut Acoustical Society, który stanowi ważne forum w kwestiach akustyki instrumentów smyczkowych.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress