Inauguracja Festiwalu

Koncert światowej sławy skrzypka i altowiolisty – Grigorija Żyslina z towarzyszeniem wybitnego, polskiego muzyka – Roberta Kabary i gościnnym udziałem Agnieszki Tobik zainaugurował I Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa. Otwarcie Festiwalu było także okazją do wernisażu wystawy prac Andrzeja Okińczyca i fotografii obrazów Józefa Chełmońskiego.

W ciepłe, sobotnie popołudnie 27 czerwca rozpoczął sie I Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa. Gości, zebranych w Nowym Domu Sztuki, przywitał gospodarz wieczoru – Jerzy Kisielewski. Inauguracja była okazją do przypomnienia postaci Jerzego Waldorffa, wieloletniego rezydenta Pałacu w Radziejowicach, przyjaciela artystów, znakomitego krytyka sztuki, a nade wszystko – inicjatora i pierwszego gospodarza odbywających się przez dwanaście lat Letnich Spotkań ze Sztuką w Radziejowicach. Festiwal jego imienia jest, po ustanowionej w 2005 roku nagrodzie dla wybitnych młodych muzyków, drugą formą ucieleśnienia słów Waldorffa o konieczności promowania młodych muzyków, pomagania im na starcie w międzynarodową karierę.

Na widowni sobotniego koncertu znaleźli się między innymi kuratorzy, otwieranych w sobotę, wystaw – Tadeusz Matuszczak i Danuta Wróblewska. Tadeusz Matuszczak opowiedział o ciekawych losach prezentowanych w Pałacu osiemnastu fotografii z „Teki Karola Smólskiego”, zwrócił uwagę publiczności na niecodzienną ekspozycję na polanie widokowej Pałacu, gdzie ustawiono sześć trójkątnych graniastosłupów na których znajdują się powiększenia zabytkowych fotografii w rozmiarach 6 x 3 metry. O roli Biblioteki Polskiej w Paryżu, w której znajduje się Teka Karola Smólskiego i fotografie dzieł Chełmońskiego opowiadała Małgorzata Maria Grąbczewska, która jest także autorką artykułu w katalogu wystawy.

O obiektach malarskich Andrzeja Okińczyca i jego szczególnej technice pracy opowiadała kurator wystawy – Danuta Wróblewska. Jej barwna opowieść, utrzymana w poetyce swobodnej gawędy porwała publiczność, która głośno oklaskiwała Danutę Wróblewską. Kurator wystawy zwróciła uwagę publiczności na związek pomiędzy malarstwem Józefa Chełmońskiego, który, jak powiedziała – pochylił się nad trawą – a twórczością Andrzeja Okińczyca, który także szuka w przyrodzie natchnienia. Wspomniana została także niezwykła technika malarska, która sprawia, że twórczość poznańskiego malarza aż zachęca do tego, by jej dotknąć.

Drugą część wieczoru stanowił koncert znakomitych muzyków – światowej sławy londyńskiego skrzypka rosyjskiego pochodzenia – Grigoryja Żyslina i twórcy jednego z najlepszych, polskich zespołów kameralnych – Roberta Kabary. Gościnnie na estradzie pojawiła się także Agnieszka Tobik. Można powiedzieć, że był to koncert mistrza i uczniów, bowiem oboje Polacy odbyli Kursy Mistrzowskie u Grigorija Żyslina. Muzycy byli gromko oklaskiwani przez radziejowicką publiczność. W rozmowach kuluarowych podkreślano znakomitą technikę Żyslina i Kabary, zwracano uwagę na wirtuozerię obu skrzypków.

W repertuarze koncertu:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Duet na skrzypce i altówkę G-dur KV 423
Antonín Dvořák (1841-1904)
Tercet C-dur na dwoje skrzypiec i altówkę op. 74
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Chaconne na skrzypce solo BWV 1004
Béla Bartók (1881-1945)
Duet na skrzypce
George Friedrich Händel (1685-1759) – Johan Halvorsen (1864-1935)

Passacaglia na skrzypce i altówkę W ciepłe, sobotnie popołudnie 27 czerwca rozpoczął się I Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa. Gości, zebranych w Nowym Domu Sztuki, przywitał gospodarz wieczoru – Jerzy Kisielewski. Inauguracja była okazją do przypomnienia postaci Jerzego Waldorffa, wieloletniego rezydenta Pałacu w Radziejowicach, przyjaciela artystów, znakomitego krytyka sztuki, a nade wszystko – inicjatora i pierwszego gospodarza odbywających się przez dwanaście lat Letnich Spotkań ze Sztuką w Radziejowicach. Festiwal jego imienia jest, po ustanowionej w 2005 roku nagrodzie dla wybitnych młodych muzyków, drugą formą ucieleśnienia słów Waldorffa o konieczności promowania młodych muzyków, pomagania im na starcie w międzynarodową karierę.

Na widowni sobotniego koncertu znaleźli się między innymi kuratorzy, otwieranych w sobotę, wystaw – Tadeusz Matuszczak i Danuta Wróblewska. Tadeusz Matuszczak opowiedział o ciekawych losach prezentowanych w Pałacu osiemnastu fotografii z „Teki Karola Smólskiego”, zwrócił uwagę publiczności na niecodzienną ekspozycję na polanie widokowej Pałacu, gdzie ustawiono sześć trójkątnych graniastosłupów na których znajdują się powiększenia zabytkowych fotografii w rozmiarach 6 x 3 metry. O roli Biblioteki Polskiej w Paryżu, w której znajduje się Teka Karola Smólskiego i fotografie dzieł Chełmońskiego opowiadała Małgorzata Maria Grąbczewska, która jest także autorką artykułu w katalogu wystawy.

O obiektach malarskich Andrzeja Okińczyca i jego szczególnej technice pracy opowiadała kurator wystawy – Danuta Wróblewska. Jej barwna opowieść, utrzymana w poetyce swobodnej gawędy porwała publiczność, która głośno oklaskiwała Danutę Wróblewską. Kurator wystawy zwróciła uwagę publiczności na związek pomiędzy malarstwem Józefa Chełmońskiego, który, jak powiedziała – pochylił się nad trawą – a twórczością Andrzeja Okińczyca, który także szuka w przyrodzie natchnienia. Wspomniana została także niezwykła technika malarska, która sprawia, że twórczość poznańskiego malarza aż zachęca do tego, by jej dotknąć.

Drugą część wieczoru stanowił koncert znakomitych muzyków – światowej sławy londyńskiego skrzypka rosyjskiego pochodzenia – Grigoryja Żyslina i twórcy jednego z najlepszych, polskich zespołów kameralnych – Roberta Kabary. Gościnnie na estradzie pojawiła się także Agnieszka Tobik. Można powiedzieć, że był to koncert mistrza i uczniów, bowiem oboje Polacy odbyli Kursy Mistrzowskie u Grigorija Żyslina. Muzycy byli gromko oklaskiwani przez radziejowicką publiczność. W rozmowach kuluarowych podkreślano znakomitą technikę Żyslina i Kabary, zwracano uwagę na wirtuozerię obu skrzypków.

W repertuarze koncertu:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Duet na skrzypce i altówkę G-dur KV 423
Antonín Dvořák (1841-1904)
Tercet C-dur na dwoje skrzypiec i altówkę op. 74
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Chaconne na skrzypce solo BWV 1004
Béla Bartók (1881-1945)
Duet na skrzypce
George Friedrich Händel (1685-1759) – Johan Halvorsen (1864-1935)
Passacaglia na skrzypce i altówkę

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress