Wieczór artystyczny z Chełmońskim

Serdecznie zapraszamy na wieczór artystyczny, podczas którego  zaprezentujemy Państwu odnalezione dzieło Józefa Chełmońskiego Noc księżycowa (znane także jako Trójka lub Wyjazd na polowanie).

Do tej pory obraz Noc księżycowa był znany tylko z fotografii należącej kiedyś do Chełmońskiego, a zachowanej w zbiorach Biblioteki Polskiej w Paryżu. Fotografia ta została zamieszczona w radziejowickiej publikacji pt. Chełmoński poszukiwany autorstwa Tadeusza Matuszczaka, a poświęconej zaginionym obrazom Chełmońskiego. Co ważne, płótno było pierwszym dziełem naszego malarza sprzedanym przez wszechwładnego paryskiego marszanda A. Goupila. I od tego momentu nastąpiła zawrotna kariera i rosła sława Chełmońskiego w Paryżu.
Obraz odnalazł się w Domu Aukcyjnym SKINNER w Bostonie i został sprzedany na aukcji, która odbyła się w dniu 20 maja 2016 roku.
Prezentacji dzieła towarzyszyć będzie katalog, w którym zawarte zostanie obszerne opracowanie omawiające aspekty artystyczne i historyczne odnalezionego dzieła.

Część muzyczną wieczoru wypełni koncert kameralny, w programie którego znajdą się:

Igor Strawiński – Suite Italienne na wiolonczelę i fortepian [15′]
Wojciech Ziemowit Zych – Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo [10′]
Maurice Ravel – Sonata G-dur na skrzypce i wiolonczelę [21′]

***
Franz Schubert – Trio B-dur D. 989 [40′]

8-kwietnia-2017Artyści, których usłyszymy to młodzi, ale już bardzo uznani na scenach krajowych i zagranicznych muzycy: Marcin Zdunik (wiolonczela), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce) oraz Paweł Wakarecy (fortepian). Zaprezentują oni nam dzieła, o których portal www.filharmonia.pl napisał:
Sukces baletu Pulcinella (1920) I. Strawińskiego, pełnej wdzięku stylizacji osiemnastowiecznej muzyki włoskiej, przesądził o dokonaniu przez autora sporej liczby aranżacji na jego kanwie – w tym orkiestrowej suity oraz kilku wersji kameralnych: na skrzypce i fortepian (we współpracy z Pawłem Kochańskim; później w innej wersji z Samuelem Dushkinem) oraz jako Suite italienne na wiolonczelę i fortepian we współpracy z Gregorem Piatigorskim – ta właśnie wersja z 1933 r. zabrzmi podczas koncertu.

Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo Wojciecha Z. Zycha dedykowana została jednemu z najbardziej utalentowanych wiolonczelistów młodego pokolenia – Mikołajowi Pałoszowi, miała premierę w 2014 roku.

Swą niezwykłą Sonatę G‑dur na skrzypce i wiolonczelę (1920) Ravel poświęcił pamięci Debussy’ego; sam kompozytor widział w tej (źle przyjętej w chwili premiery, później ocenianej bardzo wysoko) kompozycji ważną cezurą w swojej twórczości – wyraz poszukiwań nowych rozwiązań harmonicznych (bitolaność) i fakturalnych.

Dopiero osiem lat po śmierci Schuberta jedno z największych arcydzieł kameralistyki romantycznej – jego Trio B‑dur (należące do ostatnich kompozycji twórcy) ukazało się drukiem, budząc zgodny, choć spóźniony zachwyt słuchaczy oraz zdumienie rozmiarami czteroczęściowej kompozycji o symfonicznym niemal rozmachu formalnym. Późną twórczość Schuberta często przenika nastrój melancholii, smutku, przeczucia śmierci – lecz Trio jest tu wyjątkiem. Jego pogodny i beztroski nastrój odczytywać można jako formę twórczego eskapizmu od mrocznych okoliczności ostatniego roku życia przedwcześnie zmarłego romantycznego geniusza.

W trosce o Państwa komfort i bezpieczeństwo uprzejmie prosimy o mailowe potwierdzenie obecności na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl, co umożliwi nam zarezerwowanie najlepszych dla Państwa miejsc. W odpowiedzi otrzymają Państwo potwierdzenie rezerwacji wraz z niezbędnymi szczegółami. Z uwagi na ograniczoną ich liczbę decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Do zobaczenia w Radziejowicach w sobotę, 8 kwietnia 2017 r., o godzinie siódmej wieczorem w Nowym Domu Sztuki.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress