Koncert uczestników sesji na instrumentach historycznych VI Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego dla Młodych Pianistów

W dniu 14 sierpnia w Nowym Domu Sztuki odbył się koncert uczestników sesji na instrumentach historycznych 6. Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego dla Młodych Pianistów w Radziejowicach organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Mazurki, ballady, i polonezy Fryderyka Chopina przeplatały z preludiami Jana Sebastiana Bacha, a nawet „Paraphrase Rigoletto” Franza Liszta. Trzynastu pianistów grało na fortepianach z XIX wieku, była to zatem także niezwykła okazja do przysłuchania się dźwiękom – różnią się one bowiem od tych, do których jesteśmy przyzwyczajeni na instrumentach współczesnych.

Usłyszeliśmy „Preludia i fugi” Bacha, na początek te skomponowane w niezwykle rzadkiej tonacji gis-moll (Anna Hajduk), chwilę później te w tonacji Es-dur (Otis Beasley) oraz h-moll (Naruhiko Kawaguchi). „Paraphrase Rigoletto” Franza Liszta (Kotryna Baltrimaite) jest tym, co sugeruje tytuł – koncertową parafrazą opery Verdiego. Główną częścią koncertu były oczywiście utwory Fryderyka Chopina. Inspirowana dziełem Mickiewicza „Ballada g-moll op. 23” (w aż dwóch interpretacjach: Viacheslava Shelepova oraz Agnieszki Korpyty) oraz tak bliska jej, a równocześnie bardzo odrębna „Ballada f-moll op. 52” (w wykonaniu Agnieszki Porzuczek). Pięć mazurków: „Mazurki op. 17 nr 1, 2 i 3” (Justyna Kreft) oraz dwa z „Mazurków op. 24” (Aleksandra Bobrowska) zabrzmiał tak, jak powinny,czyli odrębne w formie i ekspresji, mające indywidualny ras, a przecież tak bardzo spójne. Wśród Polonezów nie mogło oczywiście zabraknąć „Wielkiego Poloneza Es-dur op. 22” (Joanna Różewska) i nie mniej znanego „Poloneza As-dur op. 53”, zwanego „Heroicznym” (Stipe Bilić). Oprócz niego zabrzmiał także nie mniej piękny „Polonez f-moll op. 72 nr 3” (Aleksandra Świgut).

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie dla Młodych Pianistów w Radziejowicach już po raz szósty. Przeznaczony jest on dla uczniów, studentów i absolwentów szkół oraz wyższych uczelni muzycznych, przede wszystkim objętych przez NIFC programem Promocji Młodych Talentów, przyciągając młodych muzyków z całego świata: Chin, Australii, Stanów Zjednoczonych i całej Europy. W tym roku kurs odbył się w także w kontekście I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych i wzięło w nim udział liczne grono pianistów należących do czołowej trzydziestki dopuszczonych do rywalizowania w konkursie. Uczestnicy mieli zatem niepowtarzalną okazję ćwiczyć na fortepianach z XIX wieku, w tym na sławnych Broadwoodach i Playerze. Tradycyjnie już młodzi pianiści mieli okazję pracować pod kierunkiem wybitnych artystów i uznanych autorytetów pedagogicznych. Klasy mistrzowskie poczas sesji na fortepianach historycznych prowadzili: Kristian Bezuidenhout, Nikolai Demidenko, Alexei Lubimov i Tobias Koch. Obecnie trwa druga część kursu: sesja na instrumentach współczesnych. Serdecznie zapraszamy już dziś o godzinie 20.00 do Nowego Domu Sztuki na kolejny koncert: wieńczący część kursu poświęconą instrumentom współczesnym!

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress