Koncert uczestników sesji na instrumentach współczesnych VI Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego dla Młodych Pianistów

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zorganizował Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie dla Młodych Pianistów w Radziejowicach już po raz szósty. Przeznaczony jest on dla uczniów, studentów i absolwentów szkół oraz wyższych uczelni muzycznych, przede wszystkim objętych przez NIFC programem Promocji Młodych Talentów, przyciągając młodych muzyków z całego świata: Chin, Australii, Stanów Zjednoczonych i całej Europy. Tradycyjnie już mieli oni okazję pracować pod kierunkiem wybitnych artystów i uznanych autorytetów pedagogicznych: Kristiana Bezuidenhouta, Nikolaia Demidenko, Alexeia Lubimova , Tobiasa Kocha oraz Akiko Ebi i Krzysztofa Jabłońskego. W tym roku kurs odbył się także w kontekście I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych i wzięło w nim udział liczne grono pianistów należących do czołowej trzydziestki dopuszczonych do rywalizowania w konkursie. Z tego względu kurs został podzielony na dwie części: sesję instrumentów historycznych oraz sesję instrumentów współczesnych, oba zakończone koncertami uczestników.

14 sierpnia w Nowym Domu Sztuki trzynastu pianistów grało na fortepianach z XIX wieku, była to zatem także niezwykła okazja do przysłuchania się dźwiękom – różnią się one bowiem od tych, do których jesteśmy przyzwyczajeni na instrumentach współczesnych.

Tydzień później, 20 sierpnia, zaprezentowali się uczestnicy sesji instrumentów współczesnych. Warto równocześnie podkreślić, że wielu młodych pianistów wzięło udział w obu sesjach – prawdziwy artysta zawsze poszukuje bowiem nowych horyzontów i inspiracji.

Na początek usłyszeliśmy siedem z „Preludiów op. 28” Fryderyka Chopina. Shenzi Liang doskonale oddał różnorodność nastrojów i wrażeń poszczególnych części. „Ballada op. 23” w wykonaniu Wojciecha Kruczka pokazała, że ten doskonale znany wszystkim utwór można interpretować w nieskończoność i w nieskończoność także go słuchać. „Mazurki op. 59” (przy fortepianie Agnieszka Porzuczek) odkryły przed nami swoją prostą, a jednak niezwykle wyrafinowaną formę. Zabrzmiała także – skomponowana przez Chopina tuż po nich – energetyczna „Barkarola Fis-dur op. 60” (Aleksandra Świgut). W podobnym nastroju pozostawiła nas taneczna, pełna plasku i kokieterii „Ballada As-dur op. 47” (Piotr Pawlak). Agnieszka Korpyta utwierdziła nas w przekonaniu, że „Nokturn Des-dur op. 27 nr 2” jest najdoskonalszym reprezentantem gatunku. „Scherzo b-moll op. 31” (Jan Gzella) był odpowiednio dynamiczny i dramatyczny, a Maciej Wota w „Fantazji f-moll op. 49” pokazał, dlaczego uważa się ją za szczytowe osiągnięcie kompozytora. Pomiędzy kompozycjami Fryderyka Chopina zabrzmiał także „Reflets dans l’eau” Claude’a Debussy’ego (Michał Mossakowski) oraz trzy dzieła Karola Szymanowskiego: „Etiuda b-moll op. 4 nr 3” (Dawid Ganczar) oraz „Mazurek B-dur op. 50” i „Etiuda es-moll op. 40”.

Nie wybrzmiały jeszcze ostatnie akordy koncertu, a Pałac w Radziejowicach wypełnił się już frazami Stanisława Wyspiańskiego, ale o tym szerzej napiszemy w kolejnej relacji.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress