Koniec sierpnia w Radziejowicach

DSC_0005Radziejowice zakończyły sierpień niezwykłym koncertem. W piątek, 28 sierpnia, na scenie Nowego Domu Sztuki wystąpił zespół Arte dei Suonatori. W przerwie koncertu mogliśmy także podziwiać uczestników trwającego właśnie w Domu Pracy Twórczej IV Kursu Skrzypcowo-Wiolonczelowego i Kameralistyki.
Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zespołów muzyki dawnej na arenie europejskiej ostatnich lat, a także najsławniejszą polską orkiestrą barokową. W swoim repertuarze ten kwartet smyczkowy ma ponad 600 utworów, w tym napisanych specjalnie dla zespołu. Lista nagród, jakie otrzymali za swoją twórczość jest imponująca, a cały czas dochodzą kolejne. Płyta zawierająca cykl koncertów skrzypcowych „La Stravaganza” zdobyła tytuł „Barokowej Płyty Roku 2003” przez brytyjski magazyn „Gramophone”, a nagrana dla francuskiej wytwórni Alpha płyta z koncertami fletowymi Carla Philippa Emanuela Bacha została uznana przez francuskie pismo muzyczne „Classica Repertoire” za najlepsze wykonanie koncertów fletowych Bacha, jakie jest w tej chwili dostępne na rynku. Wielokrotnie otrzymywali także tytuł „Płyty miesiąca” według redakcji „BBC Music Magazine”. Arte dei Suonatori ma także na swoim koncie liczne nagrania dla wielu rozgłośni radiowych, m.in. BBC, Radio Duńskie DR, Program 2 PR, Radio SWR, a także rejestracje telewizyjne dla polskich stacji TVP3, TVP Kultura, TVP1.
W Radziejowicach Arte dei Suonatori wystąpiło kilka dni po powrocie z turneé po Danii. Koncert odbył się w ramach organizowanego przez zespół festiwalu „Muzyka dawna – Persona grata”, na który zapraszani są najwięksi wykonawcy muzyki dawnej z całego świata. Do Radziejowic Arte dei Suonatori zaprosiło Petrę Somlai, która zagrała na kopii pianoforte z 1798 roku oraz Małgorzatę Klisowską grającą na flecie traverso.
Wieczór miał nietypową formułę dwóch koncertów, pomiędzy którymi była godzinna przerwa. Na początku usłyszeliśmy Kwartet smyczkowy c-dur op. 95 nr 3 Antonina Reichy oraz Kwartet fortepianowy op. 16 Ludwiga van Beethovena, który kompozytor przeznaczył początkowo na fortepian i kwartet instrumentów dętych, a kilka lat później dokonał transkrypcji na kwartet w składzie: fortepian, skrzypce, altówka i wiolonczela. W drugiej części pojawiła się jedna z najbardziej znanych kompozycji orkiestrowych Wolfganga Amadeusa Mozarta: Symfonia gmoll KV 550 w aranżacji na kameralny zespół wykonawców dokonanej przez Muzio Clementiego, jednego z najważniejszych kompozytorów wczesnego romantyzmu. Warto zaznaczyć, że kompozycje Antonina Reichy, przez wieki trochę zapomniane, obecnie powracają do sal koncertowych. Reicha był rówieśnikiem Beethovena i to jego kompozycje wytyczyły kierunek późniejszej twórczości Schuberta czy Mendelsohna.
Podczas piątkowego wieczoru mieliśmy niezwykłą okazję nie tylko posłuchać muzyki, ale dowiedzieć się nieco o warsztacie muzyka. Aureliusz Goliński, współzałożyciel Arte dei Suonatori, wygłosił prelekcję o sztuce transkrypcji, czyli „przepisywaniu” utworów, aby mogły zabrzmieć na innych instrumentach. Dzięki temu mogliśmy dowiedzieć się dlaczego w ogóle transkrybuje się utwory oraz posłuchać różnych wersji transkrypcji.
W przerwie obu koncertów, w Sali Kameralnej, zaprezentowali się uczestnicy IV Kursu Skrzypcowo-Wiolonczelowego i Kameralistyki. Kurs odbywa się pod opieką artystyczną dr Anny Sawickiej, Franciszka Jesionowskiego, Ewy Czeluśniak, a pomysłodawczynią oraz organizatorką jest dr hab. Katarzyna Bąkowska.
Studenci uczestniczący w Kursie zagrali kompozycje klasyczne, m.in. Antonio Vivaldiego, ale także modernistyczne, Beli Bartoka, Arama Chaczaturiana i Sergiusza Prokofiewa. Był to niezwykły kontrapunkt dla koncertu Arte dei Suonatori, pozwalający zobaczyć, w jakim kierunku rozwinęła się sztuka kwintetu. Dodatkowy komentarz przed każdym z utworów wygłoszony przez dr Annę Sawicką pomógł słuchaczom na zorientowanie się w kontekście historycznym.
Piątkowy wieczór był niezwykły. Na radziejowickiej scenie wystąpili zasłużeni muzycy, którzy każdym koncertem potwierdzają swój talent i kunszt muzyczny oraz młodzi artyści, często dopiero uczący się w szkole średniej. Niczym w soczewce skupione zostało to, co chcemy osiągnąć w Domu Pracy Twórczej: z jednej strony prezentacja uznanych i sławnych artystów, a z drugiej udostepnienie przestrzeni dla tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w muzyce. Cieszymy się, że Radziejowice są platformą takiej wymiany oraz że Państwo, nasi słuchacze, możecie być tego świadkami.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress