Wieczór muzyki współczesnej w Radziejowicach

P1270842W piątek, 24 lipca, radziejowicka scena gościła nietypowych , jak dla siebie, gości. Zwykle przedstawiamy repertuar klasyczny, natomiast ten wieczór należał do muzycznych eksperymentatorów. Wszystko to za sprawą koncertu wieńczącego kurs „Synthetis”. Ten Międzynarodowy Letni Kurs Kompozytorski przeznaczony dla studentów i młodych kompozytorów organizowany jest w Radziejowicach po raz kolejny. W tym roku wśród kadry profesorskiej znaleźli się wybitni kompozytorzy z Chin, Holandii, Francji, Danii i Polski. Podczas indywidualnych konsultacji pracowali z młodymi artystami nad kompozycjami, rozwijali już istniejące pomysły oraz podsuwali nowe rozwiązania. Efektem ich wspólnej pracy w Domu Pracy Twórczej był koncert w Nowym Domu Sztuki. Wszystkie utwory skomponowane zostały na perkusję, na której mistrzowsko grał jeden z nauczycieli kursu, a równocześnie wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie – Leszek Lorent. Usłyszeliśmy osiem kompozycji, każdy skomponowany przez innego uczestnika kursu. Były to osoby nie tylko z różnych krajów, ale tez z różnych kontynentów, z innymi doświadczeniami i na innym etapie rozwoju artystycznego: studenci i aktywni już muzycy. Okazało się, że pomimo tych różnic komponowane utwory pokazują bardzo podobne myślenie o dźwięku, muzyce i sztuce w ogóle. Nie jest to na pewno sztuka łatwa. Muzyka współczesna rezygnuje z linearności kompozycji i jej ilustracyjności na rzecz dekonstrukcji i atonalności. Łamie zasady estetyki i szuka nowych form wyrazu. W malarstwie Picasso „Pannami z Awinionu” pokazał, że sztuka nie musi był „ładna”. Muzyka współczesna udowadnia, że dźwięki dają się łamać tak samo, jak przedstawioną rzeczywistość na obrazie. Dzięki nietrzymaniu się konwencji można poznać zupełnie nowe horyzonty.

Drugą część piątkowego wieczoru uświetniło wykonanie dialogu Kassandry i Apolla, części dzieła „Oresteia” autorstwa Iannisa Xenakisa. Obie partie: Kassandry i Apolla brawurowo i z pełnym poświęceniem wykonał baryton, solista Opery Podlaskiej, Maciej Nerkowski. Kompozycja nawiązuje do starożytnego wykonania dytyrambów w teatrze greckim, które bazują na bardzo szerokiej skali i zupełnie różnym od naszego, współczesnego, poczuciu rytmu. W rezultacie starożytnej muzyce bardzo blisko do postmodernizmu. Sztuka zatacza krąg. Mamy nadzieję, że wszystkie radziejowskie koncerty będą tak odkrywcze i inspirujące.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress