Wielkosobotni Koncert Staropolskiej Pieśni Pasyjnej

 

Jak co roku w Pałacu w ROLYMPUS DIGITAL CAMERAadziejowicach odbył się uroczysty Koncert Wielkosobotni połączony z poświęceniem pokarmów. Jest to szczególne wydarzenie. W tym dniu ciszy towarzyszy muzyka aby wyrazić to, co niewyrażalne i pozornie sprzeczne. Koncert wpisuje się w nastrój misterium oraz jest zaproszeniem do rozmowy i refleksji nad charakterem świąt wielkanocnych. Tegoroczny koncert składał się z trzech przeplatających się wątków. Wystąpił zespół Jerycho, wykonujący pieśni pasyjne, Agata Harz-Mazur posługująca się śpiewem białym oraz aktorka Ewa Wiśniewska recytująca „Lament świętokrzyski”. Wzajemne przenikanie się muzyki i recytacji wzmocniło wymowę koncertu. W tym roku skupił się on na uczuciowej, ludzkiej perspektywie cierpienia i zmartwychwstania. Chcieliśmy pokazać, że święta Wielkanocy dotykają tajemnicy człowieczeństwa: połączenia tego, co najbardziej fizyczne i emocjonalne z tym, co najbardziej wzniosłe i mistyczne. W wymiarze artystycznym udało się to poprzez położenie nacisku na ludowość: kulturowe źródło, z którego każdy z nas wychodzi.
Jerycho jest młodym zespołem, założonym w 2013 roku, którego członkowie mają jednak już ogromne doświadczenie. Zespół założył Bartosz Izbicki, muzyką kościelną zajmujący się nie tylko praktycznie, ale także naukowo. Łączy chorał gregoriański ze specyficznie polską tradycją ludową oraz akompaniamentem tradycyjnych instrumentów, takich jak lira korbowa. Dzięki takim poszukiwaniom w interpretacji pieśni pasyjne stały silnie osadzonym w kulturze wyrazem duchowości bliskiej każdemu człowiekowi.
Śpiew biały nie bez powodu nazywany jest także „śpiewokrzykiem”. Jego ostry i przenikliwy charakter podkreślił wymowę tradycyjnych pieśni pasyjnych. Równocześnie jest to „naturalna” emisja głosu, pochodząca wprost z przepony, bez żadnych formalnych upiększeń. W śpiewie białym zostajemy nadzy, sam na sam z głosem w jego prawdziwym brzmieniu, tak jak zostajemy sami wobec tajemnicy misterium i jego ludzkiego wymiaru. Doskonale podkreślił to kunszt Agaty Harz-Mazur, która archaicznymi technikami śpiewu zajmuje się od wielu lat, także jako badaczka i twórczyni autorskiej metody nauki.
Tekst „Lamentu świętokrzyskiego” przywodzi na myśl powstały niemalże w tym samym czasie (koniec XV wieku) obraz Andrei Mantegna „Martwy Chrystus”. Przedstawia on martwego Jezusa z szokującej, jak na owe czasy, ludzkiej perspektywy. W „Lamencie” z tej perspektywy widzimy Marię, która cierpi po stracie syna. Boskość jest tylko tłem dla bardzo rzeczywistego dramatu matki. Dzięki temu tekst jest uniwersalny i każdy może rozumieć go w indywidualny sposób i współuczestniczyć w cierpieniu. Podkreśliło to mistrzowskie wykonanie aktorki Ewy Wiśniewskiej.
Jak co roku mogliśmy podziwiać wybitnych artystów, którzy występowali przed wypełnioną po brzegi nie tylko salą koncertową, ale także foyer Domu Sztuki. Cieszymy się, że kolejny już rok koncerty cieszą się niesłabnącą popularnością, a dla wielu osób stały się tradycyjnym elementem świąt. Po koncercie nastąpiło, jak co roku, poświęcenie pokarmów przez Jego Ekscelencję księdza biskupa Andrzeja Franciszka Dziubę ordynariusza diecezji łowickiej oraz odczytanie fragmentu ewangelii przez prof. Jarosława Gajewskiego. W tym roku był to fragment z Ewangelii św. Łukasza, mówiący o odkryciu pustego grobu. Życzenia dla przybyłych wygłosiła Wójt Gminy Radziejowice Urszula Ciężka. Gmina finansowo wsparła organizację koncertu, za co serdecznie dziękujemy.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress