Kategorie
Wydarzenia

Noc Muzeów w Radziejowicach 13 maja 2023 r.

Serdecznie zapraszamy na sobotę 13 maja 2023 r. na nocne zwiedzania radziejowickiego zespołu pałacowo-parkowego.

W programie:

godz. 18.30 – uroczyste odsłonięcie portretu rzeźbiarskiego artysty fotografa Czesława Czaplińskiego;

w godz.: 18.30 – 23.00 – projekcja filmu o rzeźbiarzu Marianie Koniecznym w sali Katharsis;

godz. 19.00 – otwarcie wystawy fotografii Czesława Czaplińskiego w Nowym Domu Sztuki;

godz. 20.00 – koncert w Nowym Domu Sztuki, podczas którego wystąpią: Maria Peradzyńska (flet), Janusz Olejniczak (fortepian), Tomasz Strahl (wiolonczela);

godz. 21.00 – otwarcie sal muzealnych oraz galerii malarstwa Józefa Chełmońskiego w pałacu;

godz. 22.00 – nocne zwiedzanie z przewodnikiem Łukaszem Janeckim galerii portretów rzeźbiarskich wybitnych postaci polskiej kultury, usytuowanych na terenie zabytkowego parku.

W godzinach 19.00-24.00 czynna będzie restauracja pałacowa.

Wstęp Wolny. Liczba miejsc na koncert ograniczona. Prosimy o wcześniejszą rezerwację na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl lub tel. 46 857 71 75.

Maria Peradzyńska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie fletu prof. Elżbiety Dastych-Szwarc, laureatką wielu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych. W 2000 roku była finalistką międzynarodowego konkursu „Tunbridge Wells International Young Artist Concert Competition” w Wielkiej Brytanii. W latach 1994 i 1995 otrzymała stypendium Uniwersytetu w Bostonie, które umożliwiło jej naukę pod kierunkiem wybitnego pedagoga oraz pierwszej flecistki Boston Symphony Orchestra – profesor Doriot Anthony Dwyer. Dwukrotnie otrzymała stypendium amerykańskiej organizacji „Apple Hill Chamber Players”, dzięki któremu doskonaliła swoje umiejętności w dziedzinie kameralistyki pod okiem wybitnych muzyków i profesorów w Stanach Zjednoczonych. W ramach kursów mistrzowskich swój warsztat kształciła pod okiem znakomitych flecistów takich jak: Sir James Galway, Jean Pierre Rampal, Julius Baker, Marina Piccinni, Bernard Goldberg. Dla firm fonograficznych „Dux” i „Polskie Nagrania” dokonała nagrań płyt z muzyką orkiestrową i kameralną. Płyta „Chopin Symphony Jazz Project”, w której nagraniu brała udział otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Fryderyk w 2011 roku. W marcu 2021 roku  ukazała się jej solowa płyta z utworami zapomnianego wirtuoza fletu z początku XIX wieku, Johanna Wilhelma Gabrielskiego, która jest światową premierą dzieł kompozytora. Maria Peradzyńska występowała jako solistka, kameralistka oraz muzyk orkiestrowy na wielu festiwalach w kraju i zagranicą – w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Austrii, Czechach oraz Ukrainie. W latach 2005-2013 była pierwszą flecistką Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury w  Warszawie, obecnie współpracuje z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz Polską Orkiestrą Radiową. Maria Peradzyńska bierze aktywny udział w życiu artystycznym, dając koncerty również jako solistka i kameralistka na wielu festiwalach. W roku 2015 z triem fortepianowym zdobyła I miejsce na „International Master Competition for Music Teachers” w Warszawie. Obecnie Maria Peradzyńska prowadzi klasę fletu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Jej uczniowie są laureatami ponad dwustu prestiżowych nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, na których rywalizowali ze studentami oraz zawodowymi muzykami, będąc uczniami szkoły muzycznej II stopnia (między innymi: Adams Flute Competition, Theobald Boehm International Flute Competition, Praska Wiosna, Gazzelloni Flute Competition, Guangzhou Flute Competition, International Flute Competition w Sofii). W czerwcu 2017 roku jej uczennica osiągnęła największy sukces zdobywając III miejsce na Kobe International Flute Competition w Japonii oraz została nagrodzona prestiżową nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii debiut roku. Inna absolwentka w wieku dziewiętnastu lat otrzymała posadę w Akademii przy Staatsoper w Monachium oraz debiutowała występując w Gewandhaus Orchester w Lipsku. Prowadzi klasę fletu w ramach kursów mistrzowskich w Nowym Sączu, Krzyżowej, Wolsztynie, Szczecinie, Radziejowicach oraz Warszawie, a za swoją pracę oraz wkład w rozwój kultury polskiej dwukrotnie otrzymała nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej, w 2015 roku nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz w 2017 roku została odznaczona Brązowym Medalem Gloria Artis.

Janusz Olejniczak – laureat VI nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1970). Janusz Olejniczak naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku sześciu lat. Po przeniesieniu się do Warszawy, uczęszczał do Państwowej Podstawowej Szkoły Muzycznej, a później do Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej. W obu szkołach pedagogiem jego była Luiza Walewska. W latach 1967-1969 kształcił się pod kierunkiem Ryszarda Baksta oraz Zbigniewa Drzewieckiego. W 1967 r. uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Młodych Wykonawców „Concertino Praha”, gdzie otrzymał dyplom finalisty. Mając 17 lat (1979) wystąpił na Międzynarodowej Trybunie Młodych Wykonawców w Paryżu, w wyniku czego zakwalifikowano go do udziału w koncercie podczas targów płytowych MIDEM 1970 w Cannes. Tego samego roku został laureatem VI nagrody IX Konkursu Chopinowskiego w Warszawie; dwa lata później otrzymał IV nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Alfredo Caselli w Neapolu. W latach 1971-1973 przebywał w Paryżu na studiach pianistycznych u Konstantego Schmaelinga i Witolda Małcużyńskiego. Po powrocie do kraju ukończył warszawską Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie prof. Barbary Hesse-Bukowskiej (1974). Studia podyplomowe odbył u Wiktora Mierżanowa w Warszawie i Paula Badury-Skody w Essen (1977-1978). Występował niemal we wszystkich krajach Europy oraz w Japonii, obu Amerykach, Australii i na Kubie; brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Dusznikach, Warszawie, Mariańskich Laźniach, Nohant, Aix-en-Provence i in. Partnerowali mu dyrygenci: Witold Rowicki, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Marek Pijarowski, Charles Dutoit, Grzegorz Nowak, Andrzej Markowski i in. W 1997 r. dał prawykonanie światowe Valse Boston na fortepian i orkiestrę Giji Kanczelego. Występował jako kameralista ze skrzypkami, wiolonczelistami i śpiewakami. Janusz Olejniczak dokonał wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych w Polsce, Francji, Słowacji i Japonii. Dla firm fonograficznych (Polskie Nagrania „Muza”, Wifon, Tonpress, Selene, Camerata, Pony Canyon, Opus 111, CD Accord) utrwalił dzieła Rameau, Mozarta, Liszta, Chopina (Fantazja na tematy polskie, 2 koncerty fortepianowe, Sonata b-moll, Rondo Es-dur, Barkarola Fis-dur, Berceuse, mazurki, polonezy, nokturny, etiudy, ballady, scherza i in.), Schuberta, Prokofiewa, Kilara (Koncert fortepianowy), Góreckiego (Koncert fortepianowy) oraz miniatury skrzypcowe wraz z Kają Danczowską i recital pieśni polskich wraz ze Stefanią Toczyską. Artysta wziął udział w filmie o Chopinie La note bleu Andrzeja Żuławskiego, nagrał ścieżkę dźwiękową do filmu Chopin, pragnienie miłości Jerzego Antczaka oraz do filmu Pianista Romana Polańskiego. Janusz Olejniczak jako pedagog prowadził klasę fortepianu w krakowskiej Akademii Muzycznej oraz kursy mistrzowskie dla pianistów w Polsce, Kanadzie i Japonii. Był jurorem krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych. W 2007, 2008, 2009, 2010 i 2012 roku artysta występował w Warszawie podczas festiwalu „Chopin i jego Europa”. Artysta zarejestrował dwie płyty wydane przez NIFC w serii The Real Chopin: NIFCCD 008 Sonata b-moll, Scherzo b-moll, nokturny, mazurki, walce oraz NIFCCD 011 Polonezy, Nokturny, Mazurki.

TOMASZ STRAHL – jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów. Akademię Muzyczną im. FryderykaChopina w Warszawie ukończył w roku 1989 w klasie prof. Kazimierza Michalika.Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowew Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne.Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V MiędzynarodowymKonkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastianw Hiszpanii (1991). Otrzymał również nagrodę-stypendium Polsko-Japońskiej FundacjiJESC w roku 1994.Wśród mistrzów batuty, z którymi artysta miał okazję współpracować, znajdują sięm.in.: Andrzej Boreyko, Jan Krenz, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Salwarowski. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową występując z takimi orkiestrami, jak: Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Orkiestra Aukso, Filharmonia Sofijska, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo (Brazylia) i in. Tomasz Strahl występował m.in. w Schauspielhaus (Berlin), Brucknersaal (Linz), St. John’s Smith Square (Londyn), Art Center (Tel Awiw), Toppan Hall (Tokio), Auditori (Barcelona), Sali im. Glinki w Sankt Peterburgu, w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Filharmonii Narodowej. Odbył liczne tournée po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii . Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezentował polskie prawykonanie II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na festiwalu Prawykonania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony Koncert Zygmunta Stojowskiego. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Był trzykrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, a w 2003 roku został jej laureatem. Jest Profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej. Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych. Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera, koncertując z utworami na fortepian i wiolonczelę w największych ośrodkach europejskich. Efektem współpracy artysty z Wydaniem Narodowym jest również nagranie płyty z utworami kameralnymi Fryderyka Chopina (DUX), która otrzymała nagrody fonograficzne takich czasopism muzycznych jak „Scherzo” i „Pizzicato” oraz nominację do nagrody „Fryderyk”. W roku 2017 otrzymał Nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Rok 2019 przyniósł mu nagrodę „Fryderyka” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. W 2020 roku otrzymał kolejną nagrodę „Fryderyka” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. Rok później odsłonił swoje festiwalowe słońce w Alei Gwiazd w Busku-Zdroju. Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778.