Święta historia trzech wielkich religii

Pałac w Radziejowicach serdecznie zaprasza na spektakl „Żywot Józefa”, który zaprezentujemy w sobotę, 15 grudnia 2018, o godzinie siódmej wieczorem w Nowym Domu Sztuki.

Oto, co o dziele Mikołaja Reja napisał reżyserujący sztukę Jarosław Gajewski: „Magia opowieści o Józefie synu Jakuba, zamykająca Księgę Rodzaju udziela się każdemu, kto w nią wstąpi. Chce się ją opowiadać i słuchać wciąż na nowo. Doznać w niej oczyszczenia. Jest w niej bowiem Wielki Dramat odsłaniający Wielkie Piękno. To w Jego poszukiwaniu wstępujemy w tę opowieść. Ruch umysłu uczestniczącego w tym opowiadaniu  pozwala też poczuć Świętą Grę, a w niej   jej Twórcę – Ukrytego.

„Symbol ludzkości – tak po cichu chciałoby się nazywać moje dzieło” – wyznaje Tomasz Mann, autor „Józefa i jego braci”, trzytomowego dzieła zstępującego się w studnię dziejów. Podejrzewam, że każdy wielki pisarz chce napisać dzieło, które „po cichu” chciałoby  się nazywać „symbolem ludzkości”. Być może dla takiego dzieła nie ma lepszej kanwy niż dzieje Józefa.  Od bez mała czterech tysięcy lat pojawiają się wielkie talenty narracyjne, podejmujące tę opowieść zarówno ze względu na jej treść, jak i na to, co tę treść przekracza.

Moc snów zesłanych przez Boga, siła i słabość pieniędzy, pożądanie i odrzucenie rodzące nienawiść, liczne, jak moglibyśmy dziś powiedzieć, patologie rodzinne,  a wreszcie  potęga rodzinnej miłości  – to główne wątki tej historii. W opowieści biblijnej  Józef ostatecznie odkrywa i definiuje swe powołanie jako misję ocalenia rodziny – narodu: „…dla waszego ocalenia od śmierci Bóg wysłał mnie tu przed wami […]aby wam zapewnić następców na ziemi i abyście przeżyli dla wybawienia wielu”. Towarzyszy temu wzruszenie i „głośny płacz”.

Wartość  misji Józefa, pełnię wagi samego powołania objawia prowadzący do tego odkrycia dramat – rozmaitość  jego barw i siła napięć w kolejnych odsłonach: w doświadczeniu pobytu na dnie studni, a potem w  więzieniu; w doświadczeniu wielkiego pożądania, które trzeba odrzucić; w doświadczeniu rozumienia snów innych ludzi; w doświadczeniu odpowiedzialności za państwo; wreszcie w wielkim przebaczeniu, które domyka tożsamość.

Kluczowe dla szczęśliwego zakończenia jest wytrwanie w przymierzu z Bogiem.  Józefowi  nie objawia się on w potężnych znakach, ale Józef ma liczne talenty, a wśród nich dar rozumienia snów i historii. On pierwszy zrozumie sens dramatu swojej rodziny i swoją w nim rolę. Jakób dopiero później w „widzeniu nocnym” usłyszy od Boga: „Idź bez obawy do Egiptu, gdyż uczynię cię tam wielkim narodem”. Z  Józefem Bóg komunikuje się inaczej niż z jego ojcem. Nie mówi do niego wprost, ale też daje mu możliwość rozumienia swych zamiarów.

Mikołaj Rej, ojciec literatury polskiej, przystępuje do pisania swojego „Żywotu Józefa” w dojrzałym okresie swej twórczości, przesyconym refleksją teologiczną. Wybiera formę dramatyczną dając językowi polskiemu pierwszy, oryginalny dramat. Językowi, jak się wydaje, jeszcze mało wyrafinowanemu,  dopiero raczkującemu, ledwie nabywającemu mocy istnienia i nazywania tego, co jest.

Czy jednak nasz dzisiejszy język wobec spraw, które chciałby nazywać, ma dużo większą swobodę? Orędzie Istnienia, kłębowisko naszych myśli i uczuć, czy puls ciała opisywane, nazywane – „ledwie dymią przes słowa”.  Jak ujawnić  ich źródłowy ogień? Każdy język opowiadający historię Józefa będzie wyzwaniem dla teatru. Trzeba je podjąć, skoro ta góra stoi u jego początku”.

W trosce o Państwa komfort i bezpieczeństwo uprzejmie prosimy o mailowe potwierdzenie obecności na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl, co umożliwi nam zarezerwowanie najlepszych dla Państwa miejsc. W odpowiedzi otrzymają Państwo potwierdzenie rezerwacji wraz z niezbędnymi szczegółami. Informacja ta przesłana zostanie na kilka dni przed koncertem. Z uwagi na ograniczoną ich liczbę decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Do zobaczenia w Radziejowicach!

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress