„Dydona i Eneasz” to opera skomponowana przez Henry’ego Purcella, której premiera miała miejsce w 1689 roku. Jest to dzieło oparte na klasycznym micie o miłości Dydony, królowej Kartaginy, i Eneasza, bohatera trojańskiego. Opera łączy w sobie elementy tragedii i liryki, ukazując emocjonalny konflikt Dydony, która zmaga się z utratą ukochanego, zmuszonego do opuszczenia jej w poszukiwaniu nowej ojczyzny. Purcell, wykorzystując bogate harmonie i złożoną instrumentację, tworzy na scenie atmosferę intensywnego dramatu, a także wprowadza elementy folkloru i stylu barokowego. Muzyka opery jest pełna poruszających arii i chórów, które podkreślają głębię uczuć postaci. „Dydona i Eneasz” uznawana jest za jedno z najważniejszych dzieł w historii opery angielskiej, łącząc w sobie piękno muzyki i siłę narracji.
Wykonawcy: Soliści i orkiestra Varmia Musica Academia Zbigniew Pilch – kierownictwo artystyczne, skrzypce Anna Mikołajczyk – Przygotowanie wokalne, sopran Zespół Tańców Dworskich pod kierownictwem Tatiany Asmolkowej Marta Czarkowska – przygotowanie zespołu wokalnego, sopran
W składzie orkiestry znajdą się między innymi: Ewa Mrowca – klawesyn Anna Swoboda – lutnia Marek Niewiedział – obój Tomasz Wesołowski – fagot Jakub Kościukiewicz – wiolonczela Piotr Chrupek – altówka
Varmia Musica Academia to organizowane od 2005 roku warsztaty muzyczne poświęcone historycznym interpretacjom dzieł dawnych mistrzów. Kursy przeznaczone są dla studentów, uczniów oraz zawodowych muzyków, chcących poszerzyć swoją wiedzę w dziedzinie wykonawstwa retorycznego. Zwieńczeniem tygodniowych warsztatów będzie koncertowe wykonanie opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, w specjalnej wersji przygotowanej wyłącznie na potrzeby festiwalu Varmia Musica. Praca nad dziełem odbywa w myśl zasady„side by side”, czyli przy wspólnym i twórczym współdziałaniu pedagogów i uczestników Varmia Musica Academia.
Zbigniew Pilch – kierownictwo artystyczne, skrzypce
Anna Mikołajczyk – Przygotowanie wokalne, sopran
Marta Czarkowska – przygotowanie zespołu wokalnego, sopran
17–24 sierpnia 2025 Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
Z radością informujemy, że w dniach 17–24 sierpnia 2025 roku Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach po raz kolejny będzie gościć Międzynarodowy Kurs Mistrzowski dla Młodych Pianistów, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
To prestiżowe wydarzenie edukacyjne gromadzi utalentowaną młodzież z całego świata, dając im wyjątkową okazję do pracy pod okiem wybitnych pedagogów i pianistów.
Wśród wykładowców edycji 2025 znaleźli się: Piotr Anderszewski Nikolai Demidenko Ingrid Fliter Philippe Giusiano Claudio Martínez Mehner – fortepian współczesny Dmitry Ablogin – fortepian historyczny
W ramach kursu odbędą się lekcje indywidualne, warsztaty, spotkania oraz koncerty. Uczestnicy będą mieli również okazję zaprezentować się podczas wydarzenia finałowego.
Niesamowita współpraca tria polskiego gitarzysty i kompozytora Przemysława Strączka z ikoną europejskiego jazzu Andy Sheppardem. Koncert promujący płytę „Endless Mystery”.
Muzycy po raz pierwszy spotkali się w 2019 roku. Od tego czasu artyści nawiązali ze sobą muzyczne relacje, które zaowocowały wieloma trasami koncertowymi zarówno z kompozycjami mistrza saksofonu jak i polskiego uznanego gitarzysty. W 2024 roku muzycy postanowili wejść do studia aby nagrać wspólną płytę.
Muzyka płyty to kompozycje autorskie nawiązujące swoją stylistyką do europejskiego pojęcia jazzu, w którym istotną rolę pełni melodia, przestrzeń, relacja muzyków, motoryka, brzmienie i kolorystyka. To muzyka pełna ekspresji, zwrotów akcji, która wciąga słuchacza od samego początku ukazując nieodkryte zakamarki europejskiej muzyki jazzowej.
Endless Mystery Tour
Andy Sheppard – saksofon tenorowy, kompozycje
Przemysław Strączek – gitara, kompozycje
Jakub Cywiński – kontrabas
Patryk Dobosz – perkusja
Andy Sheppard jeden z najważniejszych brytyjskich saksofonistów jazzowych i kompozytorów, nagradzany wielokrotnie przez Brytyjską Akademię Fonograficzną w kategorii muzyki jazzowej. Koncertował i nagrywał z najważniejszymi : z trio Paula Bleya, z zespołami Jimmy’ego Giuffre, Arta Farmera, George’a Russella, Gary’ego Burtona, Mike’a Gibbsa, Gila Evansa. Na początku lat 90-tych podjął współpracę z Carlą Bley i Stevem Swallowem tworząc m.in. kwartet The Lost Chords – jedną z najważniejszych grup współczesnego jazzu. Jego autorski kwartet zaistniał brawurowym albumem „Surrounded By Sea ” zrealizowanym, w 2015 roku, przez Manfreda Eichera w jego monachijskim bastionie nowoczesnego jazzu, ECM Records. Nagranie to okrzyknięto nie tylko doskonale wtapiającym się w nastrój i motto ECM ( „brzmienie powyżej ciszy”), ale krytycy ukuli także nowe określenie dla muzyki oraz kompozycji saksofonisty : „ dojmującą łagodność”. Płyta z jego udziałem sygnowana nazwiskami Bley/Sheppard/Swallow pt:”Life Goes On” została wybrana płytą roku 2020 według nowojorskiego opiniotwórczego magazynu DownBeat.
Przemysław Strączek – gitarzysta jazzowy, kompozytor, producent, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dwukrotny laureat Mistrzowskiego Konkursu Gitarzystów Jazzowych im. Marka Blizińskiego w Warszawie, jeden z siedmiu finalistów ogólnoświatowego konkursu solistycznego Thailand International Jazz Conference Solo Competition w Bangkoku. Przez wiele lat obecny jest w rankingu najlepszych polskich gitarzystów według czytelników Jazz Forum – Jazz Top. W 2013 roku otrzymał Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Od 2011 roku współtworzy międzynarodowe projekty jako lider z muzykami z różnych kontynentów prezentując współczesne nurty muzyki jazzowej i etnojazzowej. Jego szósta autorska płyta Fig Tree odbiła się szerokim echem wśród dziennikarzy muzycznych i krytyków w Polsce i za granicą otrzymując wiele pozytywnych recenzji w Europie i za oceanem. Współpracował i koncertuje z wybitnymi artystami m.in. Januszem Muniakiem, Xu Fengxia oraz Andy Sheppardem. Otrzymał także Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie muzyki za 2015 rok. Ma na swoim koncie trasy koncertowe z autorską muzyką w wielu krajach świata w Europie i w Azji.
Warto wspomnieć, że wcześniejsza płyta kwartetu Przemysława Strączka Fig Tree została wybrana jako jedna z najlepszych europejskich płyt 2020 roku według brytyjsko/francuskiego portalu Jazz Fuel, a winylowa wersja płyty otrzymała status bestsellera w Polsce w pierwszy tygodniu od premiery według Związku Producentów Audio Video (Olis) wyprzedzając w tym rankingu gwiazdy muzyki pop i rock.
O muzykach w skrócie
Andy Sheppard – ikona europejskiego saksofonu jazzowego, obecnie muzyk związany z wytwórnią ECM, członek wybitnego tria Carli Blay.
Przemysław Strączek – kompozytor, gitarzysta, w ankiecie JAZZ TOP 2023 dziennikarzy muzycznych magazynu Jazz Forum został wybrany jednym z najlepszych polskich gitarzystów, leureat Nagrody Specjalnej Ministra Kultury w 2013 roku.
Jakub Cywiński – kontrabasista, przez 15 lat mieszkający w Londynie, stypendysta Royal College of Music w Londynie, nagrywał płyty m.in. z Adamem Bałdychem, współpracował z elitą londyńskiego jazzu m. in. Philharmonic Orchestra of London, Ola Onabule, Nicolas Meier, Julian Nicholas, Tony Kofi.
Patryk Dobosz – perkusista współpracujący z najważniejszymi polskimi muzykami: nieżyjącym już Zbigniewem Namysłowskim, Agą Zaryan, Włodkiem Pawlikiem.
International Summer Course for Composers – SYNTHETIS 2025 w Radziejowicach
W dniach 14–26 lipca 2025 roku w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach odbędzie się kolejna edycja International Summer Course for Composers – SYNTHETIS 2025 – międzynarodowego kursu kompozytorskiego, który od lat przyciąga młodych twórców z całego świata.
Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Ogrody Muzyczne, a kierownictwo artystyczne sprawuje wybitny kompozytor Zygmunt Krauze. Kurs prowadzony jest w języku angielskim i obejmuje warsztaty, wykłady oraz lekcje indywidualne, a także koncerty, prezentacje i spotkania z artystami rezydującymi w Radziejowicach przez cały czas trwania kursu.
Każdy z uczestników ma zagwarantowane co najmniej trzy godziny zajęć grupowych dziennie oraz możliwość odbycia indywidualnej lekcji z każdym z wykładowców. Podczas indywidualnych sesji warsztatowych omawiane są nowe kompozycje uczestników, a wybrane utwory lub ich fragmenty zostaną zaprezentowane podczas koncertu finałowego.
SYNTHETIS to przestrzeń wymiany doświadczeń, inspiracji i twórczego rozwoju w otoczeniu natury i zabytkowej architektury Radziejowic.
Zaproszenie do wygłoszenia wykładów i przeprowadzenia indywidualnych zajęć z uczestnikami tegorocznej edycji wydarzenia przyjęli światowej sławy kompozytorzy:
Oscar Bianchi – urodzony w Mediolanie, posiada obywatelstwo włoskie i szwajcarskie. Ukończył kompozycję, dyrygenturę chóralną i muzykę elektroniczną w konserwatorium im. Giuseppe Verdiego w Mediolanie, a następnie kontynuował studia na IRCAM – Centre Pompidou oraz uzyskał tytuł doktora na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku pod kierunkiem Tristana Muraila. Jego muzyka cechuje się żywiołowością, pulsującymi rytmami i wirtuozerią, często nawiązując do tradycji muzycznych z całego świata. Jego opera „Thanks to My Eyes”, z librettem i reżyserią Joëla Pommerata, została zamówiona przez Festiwal w Aixen-Provence i spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Współpracował z czołowymi orkiestrami i zespołami muzyki współczesnej, m.in. Ensemble Modern, Klangforum Wien, London Sinfonietta. Jest dyrektorem artystycznym International Young Composers Academy w Ticino.
Paweł Hendrich – urodzony w 1979 roku we Wrocławiu. Studiował inżynierię i ekonomię, a następnie kompozycję u Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Kontynuował naukę w Kolonii u Yorka Höllera. Laureat wielu nagród, uczestnik licznych kursów mistrzowskich. Jego muzyka była wykonywana na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Komponuje muzykę elektroakustyczną oraz tworzy w środowisku Max/MSP. Jest współzałożycielem tria Phonos ek Mechanes, z którym wykonuje muzykę live electronics.
Dai Fujikura – kompozytor urodzony w Osace w 1977 roku, od lat mieszkający w Londynie. Studiował u Sir George’a Benjamina. Jego opera „A Dream of Armageddon”, oparta na opowiadaniu H.G. Wellsa, miała premierę w Tokio w 2020 roku. Komponował m.in. dla New York Philharmonic, WDR Sinfonieorchester Köln i Seattle Symphony. Tworzy również na japońskie instrumenty tradycyjne oraz prowadzi własny festiwal Born Creative w Tokio. Jego muzyka ukazuje się m.in. w wydawnictwach Kairos i Sony Music, a publikowana jest przez Ricordi Berlin.
Stefan Prins – belgijski kompozytor urodzony w 1979 roku. Studiował inżynierię, fortepian i kompozycję w Antwerpii, Brukseli i Hadze, a następnie uzyskał doktorat z kompozycji na Harvard University. W swojej twórczości łączy muzykę, multimedia i filozofię kultury. Jest laureatem prestiżowych nagród, w tym Berliner Kunstpreis (2016) i Kranichsteiner Musikpreis (2010). Współzałożyciel Nadar Ensemble oraz zespołu Ministry of Bad Decisions. Profesor kompozycji i dyrektor Hybrid Music Lab w Hochschule für Musik w Dreźnie.
Spółdzielnia Muzyczna– jeden z najdynamiczniejszych polskich zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Laureaci prestiżowej nagrody Ensemble Prize przyznawanej przez Ernst von Siemens Music Foundation. Regularnie występują na międzynarodowych festiwalach, m.in. MaerzMusik, Darmstadt, AFEKT, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum. Zespół realizuje także autorskie projekty edukacyjne i interdyscyplinarne w Krakowie, takie jak INTERAKCJE, PLAYGROUND, OPEN SPACE, czy ORKIESTRA HAŁASÓW. W ich repertuarze znajdują się zarówno klasycy XX wieku, jak i twórczość młodego pokolenia polskich i zagranicznych kompozytorów.
Więcej informacji na stronie www.synthetis.pl
Organizator zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie wydarzenia.
Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach serdecznie zaprasza na wyjątkowy koncert studentów i absolwentów wyższych szkół muzycznych, uczestników Mistrzowskiego Kursu Techniki i Interpretacji Wokalnej prowadzonego przez wybitnego śpiewaka operowego, profesora Ryszarda Karczykowskiego – wykładowcę Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie.
Data: 13 lipca 2025 r. Godzina: 19:00 Miejsce: Nowy Dom Sztuki, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
W trakcie wieczoru będziemy mieli zaszczyt wysłuchać młodych, utalentowanych artystów, którzy pod czujnym okiem Mistrza zgłębiali tajniki wokalnej interpretacji i techniki. To wyjątkowe spotkanie z muzyką będzie nie tylko pokazem ich niezwykłych umiejętności, ale również okazją do przeżycia niezapomnianych emocji artystycznych.
Przy fortepianie wykonawcom towarzyszyć będzie niezastąpiony Marcin Łopacki.
Serdecznie zapraszamy do wspólnego uczestnictwa w tym niezwykłym wydarzeniu!
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.
Marlena Dietrich zdominowała swoją niezwykłą osobowością niemal całe minione stulecie.
W naszym spektaklu w roli Marleny występuje Izabella Bukowska, aktorka Teatru Polskiego w Warszawie, wspaniale śpiewająca, piękna, utalentowana i tajemnicza. Bo Marlena, znana na całym świecie, pozostała do końca swego długiego życia tajemnicą. Kochały ją tłumy mężczyzn, a kogo kochała Marlena? Nie odpowiemy na to pytanie, nie rozwiążemy wszystkich jej sprzeczności i zagadek, ale Izabella Bukowska zaśpiewa dla Państwa największe przeboje Marleny Dietrich: „Lolę”, „Lili Marlene”, „Ja jestem tylko po to…”. „La vie en rose”, „Gdzie są chłopcy z tamtych lat” i wiele innych, mniej znanych, ale równie pięknych.
Występują: Izabella Bukowska-Marlena Tomasz Błasiak- Mężczyźni Anna Kędziora- Pokojówka Norma Urszula Borkowska – Akompaniament
Na podstawie spektaklu Na podstawie spektaklu Teatru Polskiego w reż. Józefa „Żuka” Opalskiego
Scenariusz: Janusz Majcherek
Adaptacja: Izabella Bukowska
Bilety do nabycia za pośrednictwem platformy BILETYNA.PL
Dietrich, czyli po prostu – Marlena
Światowa gwiazda, ikona stylu, pieśniarka, piosenkarka i aktorka. W przeciwieństwie do innych postaci tamtej epoki, a wpisanych w szeroko pojmowana kulturę masową, w szczególności w film, Marlena Dietrich miała wyraziste poglądy polityczne, i nie bała się ich manifestować. Ryzykowała wiele.
– Marlena Dietrich zdominowała swoją niezwykłą osobowością niemal całe minione stulecie. De facto, bez dekady, żyła niemal przez cały XX wiek. To kultowa gwiazda kina w ujęciu klasycznym a jej postać symbolizuje zmianę, modernizm i emancypację – zauważa dyrektor Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach, pan Paweł Kos-Nowicki. Była przez kolejne pokolenia, i nadal jest, podziwiana, ubóstwiana, naśladowana – a jednak ciągle pozostaje enigmatycznym mitem. Czy spektakl „Marlena”, który zaprezentujemy 19 lipca choć w części pozwoli rozszyfrować tę genialną ale i enigmatyczną postać? – pobudza ciekawość szef radziejowickiej instytucji.
W spektaklu w roli tytułowej występuje Izabella Bukowska, aktorka Teatru Polskiego w Warszawie, wspaniale śpiewająca, piękna, utalentowana i również tajemnicza jak postać, której spektakl jest dedykowany. Bo Marlena Dietrich, znana na całym świecie, pozostała do końca swego długiego życia tajemnicą. Kochały ją tłumy mężczyzn, a kogo kochała Marlena? Czy uzurpujemy sobie prawo do rozszyfrowania tych tajemnic? Czy w ogóle ktoś jest władny je rozwikłać? Nie, nie odpowiemy na to pytanie, nie rozwiążemy wszystkich jej sprzeczności i zagadek, ale Izabella Bukowska zaśpiewa dla Państwa największe przeboje Marleny Dietrich: „Lolę”, „Lili Marlene”, „Ja jestem tylko po to…”. „La vie en rose”, „Gdzie są chłopcy z tamtych lat” i wiele innych, równie pięknych choć mniej znanych.
Maria Magdalena Dietrich urodziła się 27 grudnia 1901 roku w Berlinie w szanowanej rodzinie mieszczańskiej. Jej ojciec był porucznikiem policji, a matka pochodziła z zamożnej rodziny jubilerów. Jako nastolatka Marlena – jak sama siebie wkrótce zaczyna nazywać – odkryła muzykę, pobierała lekcje gry na skrzypcach, interesowała się teatrem i filmem. Na początku lat 20. XX wieku Marlena Dietrich stawiała pierwsze kroki na scenie i przed kamerą. Tętniąca życiem metropolia Berlin oferowała jej do tego idealne warunki. Przełom w jej karierze nastąpił w 1930 roku, kiedy wcieliła się w rolę Loli, uwodzicielskiej gwiazdy filmu Josefa von Sternberga „Błękitny anioł”. Stała się sensacją dzięki lubieżnemu i ironicznemu wykonaniu piosenki „Falling in Love Again”, ot wyśpiewane przez nią siedzącą okrakiem na beczce „Ja jestem tylko po to aby kochać mnie” wpisały ją trawle do Panteonu aktorskich sław. W tym samym roku przyjęła zaproszenie do przeprowadzki do Hollywood.
– W Stanach Zjednoczonych Dietrich stała się kimś więcej niż „tylko” gwiazdą w filmach takich jak „Maroko” (1930) i „Shanghai Express” (1932). Jej obecność pomogła ukształtować zupełnie nowe pojęcie kobiecości – takie, które zrywało z konwencjonalnymi kliszami. Nosiła spodnie, nonszalancko paliła papierosy, portretując postacie, które były pewne siebie i złożone – zauważa Wolf Zinn (deutschland.de).
W latach 30. reżim nazistowski starał się pozyskać ją do działań propagandowych, kategorycznie odmawiała by w 1939 roku przyjąć amerykańskie obywatelstwo. Jak mówiła:
„Trzeba zająć jakieś stanowisko. Neutralność nie wchodziła w grę”.
I tu kolejny paradoks. Osądzona od czci i wiary de facto żyła piosenkami wśród hitlerowskich żołnierzy, bowiem „Lili Marlen” był jedną z ich ukochanych pieśni. Tę sama pieśń Marlene śpiewała alianckim żołnierzom, kiedy odwiedzała ich na linii frontu. To właśnie treść tej piosenki, o tęsknocie, rozstaniu, oczekiwaniu dotykała wszystkich, bez względu po której stronie frontu walczyli.
Po zakończeniu wojny Marlena Dietrich kontynuowała wyjątkową karierę, jeszcze w latach 60. pojawiała się w filmach znanych reżyserów, takich jak Billy Wilder, Alfred Hitchcock czy Fritz Lang. Odnosiła międzynarodowe sukcesy na scenie jako piosenkarka. Mało kto pamięta, że była zachwycona Czesławem Niemenem. Pierwszy raz usłyszała go w 1963 roku w paryskiej Olimpii. Osobiście zażądała, aby Polacy suportowali jej koncerty w Polsce. I tak doszło 20 stycznia 1964 roku do rozmowy, w efekcie której artystka nabyła prawa od Niemena (muzyka) i Franciszka Walickiego (słowa) do wykonywania piosenki „Czy mnie jeszcze pamiętasz”. Zapłaciła 400 dolarów, jak wspominają wtajemniczeni „żywą gotówką”, a piosenka trafiła na album „Die Neue Marlene” pod tytułem „Mutter, hast du mir vergeben” (obok hitów The Shadows, tercetu Peter, Paul and Mary, Pete’a Seegera czy Burta Bacharacha). Również wówczas, podczas europejskiego tournée, artystka wraciła do Niemiec i Berlina Zachodniego. Widzowie ją kochali, choć była oczerniana przez niektórych zagorzałych zwolenników, którzy uważali jej postawę w okresie nazistowskim za zdradę ojczyzny. Chłodny i elegancki wygląd zewnętrzny światowej gwiazdy skrywał złożoną osobowość. Jej córka Maria River (aktorka urodzona w 1924 roku), w biografii „Marlena Dietrich” kreśli obraz kobiety, która oscylowała między zwątpieniem a perfekcjonizmem. Romanse Dietrich – z takimi ludźmi jak Jean Gabin, Erich Maria Remarque czy Yul Brynner – są legendarne, ale jej życie wewnętrzne pozostaje ukryte przed wzrokiem, identycznie jak wrażliwość ukryta za promienną fasadą. W latach siedemdziesiątych minionego wieku Marlena Dietrich wyjechała do Paryża gdzie przykuta do łóżka, odizolowana i często pod wpływem leków, umarła 6 maja 1992 roku. Z dala od publiczności, która kiedyś tak ją uwielbiała. Pochowano ją zgodnie z życzeniem, w Berlinie.
Czy zatem można rozwikłać tak złożoną postać w ciągu jednego spektaklu? Na pewno można pokazać piękno wyśpiewywanych przez nią pieśni i piosenek oraz psychologiczną złożoność. Tego trudnego zadania podjęli się: Izabella Bukowska (Marlena); Tomasz Błasiak (Mężczyźni); Anna Kędziora- (Pokojówka Norma) oraz akompaniująca Urszula Borkowska. „Marlena” powstała na podstawie spektaklu Teatru Polskiego w reżyserii Józefa „Żuka” Opalskiego na podstawie scenariusza Janusza Majcherka i w adaptacji Izabelli Bukowskiej.
Bezspornie w osobie Izabelli Bukowskiej postać tytułowej bohaterki znalazła osobę godną tej kreacji. Absolwenta PWST w Warszawie (1996) a od 1996 aktorka warszawskiego Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana, ma na koncie również role w Teatrze Polskiego Radia oraz niezliczone filmowe oraz dubbingowe w produkcjach polskich jak i światowych hitach. Krytycy i miłośnicy jej talentu w sposób szczególny doceniają swobodę operowania głosem, w tym znakomite interpretacje muzyczne. Można powiedzieć, że jest aktorka idealnie „skrojoną” do wcielenia w tak złożoną artystycznie i psychologicznie postać jaką była Marlena Dietrich.
„Marlena” – Namiot Festiwalowy – Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, 19 lipca (sobota) godz. 19. Bilety za pośrednictwem platformy biletyna.pl .
Tegoroczne spotkanie z utalentowaną młodzieżą pianistyczną poprowadzi znakomita pianistka i pedagog Elżbieta Karaś – Krasztel, profesor Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w dniach od 9 do 15 września 2025 roku. W tym roku gościem pani profesor będzie wybitny pianista młodego pokolenia Mateusz Krzyżowski – reprezentant Polski na najbliższy Konkurs Chopinowski. Swoją widzą z zakresu fizjologii gry na fortepianie podzieli się również dr.hab Monika Quinn
Kurs rozpocznie recital fortepianowy z udziałem Elżbiety Karaś – Krasztel, Moniki Quinn i Mateusza Krzyżowskiego, a na zakończenie planowany jest koncert uczestników otwarty dla publiczności. Nowością koncertu finałowego jest możliwość wykonania z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego jednej z części ( I, II lub III ) Koncertu fortepianowego C – dur KV 415 W.A. Mozarta lub II części Koncertu e – moll op.11 lub f – moll op.21 Fryderyka Chopina.
14 września, godz. 19:00 – Koncert finałowy uczestników
Przepięknie położony Pałac i jego otoczenie, a także znakomite warunki do ćwiczenia i zakwaterowania będą niewątpliwie sprzyjać doznaniom artystycznym i codziennej pracy. Każdy z uczestników otrzyma w sumie siedem lekcji, trzy z prof. E. Karas – Krasztel, również trzy z M. Krzyżowskim oraz jedną konsultację z dr hab. M. Quinn.
Koszt pobytu zawierający zajęcia gry solowej, zakwaterowanie, wyżywienie i możliwość ćwiczenia to: 2300 zł. Zgłoszenia pod adresem: kursymistrzowskie@palacradziejowice.pl do dnia 31 sierpnia 2025 roku. Kurs rozpocznie się uroczystym obiadem we wtorek 9 września, o godzinie 14.00, tego dnia odbędą się zajęcia indywidualne. Zakończenie kursu 15 września, poniedziałek o godzinie 14.00, tego dnia również będą kontynuowane zajęcia indywidualne. Wydarzenie dofinansowane jest z funduszy Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru uczestników.
This year’s masterclass with talented young pianists will be led by the outstanding pianist and pedagogue Elżbieta Karaś-Krasztel, professor at the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw. The course will take place from September 9 to 15, 2025.
This year, Professor Karaś-Krasztel will be joined by a special guest – Mateusz Krzyżowski, a remarkable pianist of the young generation and Poland’s representative at the upcoming International Chopin Piano Competition.
Additionally, Dr. hab. Monika Quinn will share her expertise in the field of piano performance physiology.
The course will begin with a piano recital featuring Elżbieta Karaś-Krasztel, Monika Quinn, and Mateusz Krzyżowski, and conclude with a final concert open to the public, showcasing the course participants.
A novelty of this year’s final concert will be the opportunity to perform one movement (I, II or III) of W.A. Mozart’s Piano Concerto in C major, KV 415 or the second movement of Fryderyk Chopin’s Piano Concerto in E minor, Op. 11 or F minor, Op. 21, with string quartet accompaniment.
Concerts will take place at the Nowy Dom Sztuki: • September 9, 7:00 PM – Opening recital of the Piano Masterclass • September 14, 7:00 PM – Final concert of the participants
The beautifully located palace and its surroundings, as well as excellent practice and accommodation facilities, will undoubtedly foster artistic inspiration and support daily work.
Each participant will receive a total of seven lessons: • three with Professor Elżbieta Karaś-Krasztel, • three with Mateusz Krzyżowski, • and one consultation with Dr. hab. Monika Quinn.
The course fee is 2300 PLN and includes: solo piano lessons, accommodation and meals, and access to practice rooms.
Applications should be sent to: kursymistrzowskie@palacradziejowice.pl Deadline for applications: August 31, 2025
The course begins with a welcome lunch on Tuesday, September 9, at 2:00 PM, followed by individual lessons that same day. The course concludes on Monday, September 15, at 2:00 PM, with individual lessons continuing until the end.
The event is co-financed by the Dom Pracy Twórczej in Radziejowice.
The organizers reserve the right to select participants.
Elżbieta Karaś-Krasztel, absolwentka lubelskiego liceum muzycznego w klasie prof. Mieczysława Dawidowicza. Studia pianistyczne ukończyła w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Reginy Smendzianki. Po uzyskaniu dyplomu kształciła się dalej u Wiktora Mierżanowa (profesora Konserwatorium Moskiewskiego) oraz Istvána Lantosa (profesora Akademii Muzycznej w Budapeszcie). Była wielokrotną stypendystką Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie. Zdobyła I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku. Ma na swoim koncie dyplomy i wyróżnienia uzyskane m.in. na konkursach w Atenach, Moskwie i Warszawie. Koncertowała w wielu krajach Europy oraz w Kanadzie i Australii. Współpracowała jako solistka z Polską Orkiestrą Kameralną i orkiestrą Sinfonia Varsovia. Dokonała licznych nagrań dla PR i TV, nagrała również płyty z muzyką W.A. Mozarta, F. Chopina oraz nieznanych kompozytorów polskich a także polskich kompozytorów współczesnych dla firm Aperto, Dux oraz Chopin University Press. Artystka jest znakomitą interpretatorką utworów Mozarta. Odniosła wielki sukces wykonując na estradzie Filharmonii Berlińskiej Koncert fortepianowy Es‑dur, K.V. 482, tego kompozytora pod batutą Jerzego Maksymiuka. Po wykonaniu przez nią utworów Mozarta z orkiestrą Sinfonia Varsovia napisano w Niemczech: „Wielkości Jego muzyki lepiej wyrazić się nie da….” Wiele uwagi poświęca artystka muzyce polskiej. Oprócz bogatego repertuaru chopinowskiego gra utwory I.J. Paderewskiego, J. Zarębskiego oraz A. Malawskiego. Elżbieta Karaś-Krasztel współpracuje z Kwartetem „Prima Vista” wykonując muzykę kameralną, w tym koncerty J.S. Bacha, W.A. Mozarta i F. Chopina. Artystka prowadzi klasę fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, była również profesorem Akademii Sztuki w Szczecinie. Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną była wielokrotnie nagradzana w tym Nagrodą Indywidualną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Medalem Gloria Artis.
Monika Quinn, koncertująca pianistka, pedagog, doktor sztuk muzycznych. Urodziła się w Montrealu (Kanada) w rodzinie muzyków. Edukację pianistyczną zdobywała w Warszawie pod kierunkiem Teresy Manasterskiej, Kazimierza Gierżoda i Anny Jastrzębskiej-Quinn. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina (obecnie UMFC). Studiowała również w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie Anny Pfeiffer. Doskonaliła grę podczas kursów pianistycznych prowadzonych przez Rudolfa Buchbindera, Andrzeja Jasińskiego, Wierę Nosinę, Szabolcsa Esztényiego, Bernarda Ringeissena i Waldemara Wojtala. Zwyciężczyni międzynarodowych konkursów pianistycznych w Rzymie (Włochy), Narwie (Estonia) i Carlet (Hiszpania). Laureatka III Nagrody w Warnie (Bułgaria) oraz Grand Prix Festiwalu Pianistycznego w Koninie i II Nagrody konkursu EPTA w Krakowie. Uczestniczka etapu ćwierćfinałowego XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendystka MKiDN. Koncertuje jako solistka i kameralistka. Występowała m.in. w FN w Warszawie oraz w filharmoniach w Łodzi, Gorzowie i Tallinie (Estonia), w Teatro Musical w Carlet w Hiszpanii, Teatro Argentina w Rzymie, w Datong Culture Palace w Chinach. W ramach współpracy z Towarzystwem im. Fryderyka Chopina i Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina występowała z recitalami chopinowskimi w Żelazowej Woli, w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina, Pałacu Staszica i in. Uczestniczyła w festiwalach muzycznych Chopin w Ogrodach Luksemburskich oraz Marathon Chopin w Paryżu, Polskie Kręgi Sztuki w Chinach, La folle Journée de Varsovie, Floralia Muzyczne – Muzyka w Kwiatach i Schumanniana w Łodzi. Wraz z Marią Gabryś-Heyke współtworzy duet fortepianowy Gabryś&Quinn Piano Duo, którego debiutancka płyta „Stanisław Moniuszko – complete works for piano, 4 hands” (wyd. Chopin University Press) ukazała się w 2020 r. Monika Quinn pracuje jako adiunkt w Katedrze Fortepianu UMFC. Prowadzi rownież klasę fortepianu w ZPSM nr 1 w Warszawie.
Mateusz Krzyżowski – Tyski Ambasador Kultury. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. dr hab. Joanny Ławrynowicz-Just (2023). Jego interpretacje doceniane są za naturalność i swobodę kształtowania muzycznej wypowiedzi, formułowanej z dbałością o możliwie wierne oddanie intencji kompozytora. Artysta regularnie występuje w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Polsce i na świecie. Laureat licznych nagród konkursowych: I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2022); I nagrody w XII Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (2021); I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina (2018). W 2021 roku reprezentował Polskę w półfinale XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Mateusz koncertował w najważniejszych salach koncertowych w Polsce (m.in.: Filharmonii Narodowej, Sali koncertowej NOSPR w Katowicach, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Łódzkiej czy Filharmonii Świętokrzyskiej) oraz poza jej granicami – między innymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Japonii, Francji, Niemczech, Słowacji, Węgrzech, Litwie, Ukrainie czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Współpracował z dyrygentami takimi jak: Kai Bumann, Marek Moś, Michał Klauza, Wojciech Rodek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Alexander Humala, Marek Wroniszewski, Jan Miłosz Zarzycki, Jakub Chrenowicz czy Jurek Dybała. W ciągu ostatnich lat artysta zrealizował trzy nagrania płytowe z muzyką kameralną: „Peine et Plaisir” (Requiem Records), „Interwar Retrospections” oraz „The Most Beautiful Songs” (Sarton Records). Stypendysta programów: „Młoda Polska” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fundacji im. Jerzego Semkowa; Marszałka Województwa Śląskiego; Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci i Fundacji „Tychy – Dobre Miejsce”. W 2024 roku wyróżniony Medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Szanowni Państwo! Wraz z Fundacją Pianistyki Polskiej serdecznie zapraszamy na wyjątkowy koncert finałowy IV edycji Ogólnopolskiej Trasy Koncertowej ”Pianiści Konkursów im. Adama Harasiewicza”.
To wydarzenie stanowi zwieńczenie projektu, który promuje utalentowanych artystów na początku ich muzycznej drogi, a jednocześnie kultywuje pamięć o wielkim mistrzu fortepianu, Adamie Harasiewiczu – zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie i wybitnego interpretatora muzyki Fryderyka Chopina.
W trakcie koncertu wystąpią wyjątkowi młodzi pianiści:
Maciej Bieńkowski
Mikołaj Markowski
Kajetan Niemirowicz-Szczytt
Ignacy Piekarz
Finałowe spotkanie to nie tylko uczta muzyczna, ale również okazja do odkrywania nowych osobowości scenicznych, które – być może – już wkrótce usłyszymy na największych estradach świata.
Zapraszamy melomanów, miłośników fortepianu i wszystkich, którzy cenią piękno muzyki klasycznej – w najlepszym, młodym wydaniu!
Patronat artystyczny: Maestro Adam Harasiewicz
Patronat honorowy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.
XVI Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach odbędzie się w dniach 29 czerwca – 6 lipca 2025 r. Jak co roku zapraszamy Państwa na wspaniałą ucztę muzyczną w wykonaniu znakomitych polskich i zagranicznych artystów. Zaplanowane przez nas różnorodne wydarzenia artystyczne dostarczą z pewnością wielu niezapomnianych przeżyć.
Tegoroczna Noc Muzeów w Radziejowicach to wyjątkowa okazja, by odkryć magię Pałacu i Zamku po zmroku. Zapraszamy do wspólnego wieczoru pełnego sztuki, muzyki, historii i nastrojowych przestrzeni.
W PROGRAMIE:
Zwiedzanie Pałacu i Zamku
Od godziny 19:00 dostępne będą:
ekspozycja malarstwa Młodej Polski na I piętrze i parterze Pałacu,
wystawa medali pamiątkowych w Sali Wystawowej na parterze, autorstwa Anny Wątróbskiej-Wdowiarskiej,
apartament D wraz z Salą Owalną w Zamku.
Koncerty
recitale klawesynowe Ewy Mrowcy w Sali koncertowej Pałacu – 19:15, 20:15, 21:15
Projekcja filmu
w Sali Kominkowej „Żywe wspomnienia – multimedialna historia Radziejowic” – film opowiadający o dziejach tego niezwykłego miejsca.
Publikacje Pałacu w promocyjnych cenach
Przez cały wieczór będzie można nabyć nasze książki w specjalnych, niższych cenach.
Nocne zwiedzanie parku
Zakończ wieczór spacerem po parkowej galerii portretów rzeźbiarskich z przewodnikiem – Agnieszką Banasikowską o godz. 22:00.
Kawiarnia pałacowa
Otwarcie do godziny 24:00 – idealna okazja na wieczorną kawę lub deser w wyjątkowej atmosferze.
Serdecznie zapraszamy do wspólnego świętowania Nocy Muzeów w Radziejowicach – czeka na Państwa niezapomniany wieczór z kulturą, sztuką i historią w tle.
Wstęp wolny!
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.