Kategorie
Aktualności Koncerty Wydarzenia

Koncert „Romantyczność”

Zapraszamy na koncert „Romantyczność” w ramach projektu „Dźwięki Mazowsza – tam, gdzie tradycja łączy się z nowoczesnością”.

15 listopada o godz. 19:00
Nowy Dom Sztuki
Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach

Wykonawca: Marcin Krajewski – pianista

WSTĘP WOLNY!

„Romantyczność” to niezwykłe wydarzenie, w którym fortepianowe dźwięki splatają się z obrazem i światłem, tworząc hipnotyzującą opowieść o emocjach. 

To nie jest zwykły recital pianistyczny, to muzyczna podróż w świat marzeń, nostalgii i pasji:

  • Kompozycje inspirowane muzyką filmową, minimalizmem i ambientem
  • Subtelne, liryczne melodie – nostalgia, zaduma, wzruszenie
  • Dynamika i wirtuozeria – energia, pasja, ekspresja
  • Improwizacja – spontaniczność i niepowtarzalność każdej interpretacji.

Koncert to swego rodzaju transgeniczna podróż w głąb artystycznego doświadczenia pianisty Marcina Krajewskiego – artysty, który wyrasta z tradycji klasycznej, a inspiracji szuka przede wszystkim w epoce romantyzmu: u Chopina, Brahmsa, Schuberta.

Wielokrotnie mierząc się z ich dziełami, Marcin Krajewski odkrył, że to właśnie przez ich muzykę może najpełniej wyrazić siebie – swoją wrażliwość i emocjonalność.

W utworze „Sen o Warszawie” odnosi się do ducha Chopina – szuka tej samej autentyczności, eksploruje frazowanie, ornamentykę, subtelności stylu.

„Romantyczność” to ukłon w stronę Schuberta – jego impromptus, sielskość, bliskość z naturą – to wszystko staje się inspiracją dla nostalgicznej, lirycznej wypowiedzi muzycznej.

W „Błękitnych myślach” pobrzmiewa echa koncertu d-moll Brahmsa – dzieła, które artysta miał zaszczyt wykonywać, i które pozostawiło w nim silny ślad emocjonalny.

Utwór „Morze” wpisuje się w romantyczną ideę muzyki programowej – delikatne fale, łagodne frazy, które zmieniają swój charakter w miarę zbliżającej się burzy.

Z kolei „Bliskość” to rodzaj chromatycznej fantazji – subtelny dialog z Bachem, kompozytorem uwielbianym przez romantyków, dla których był nieustającym źródłem odkryć i duchowej głębi.

Całość repertuaru opiera się na emocjonalności i tonalności – w duchu epoki romantyzmu – a jednocześnie jest podana w formie bardziej minimalistycznej i przystępnej dla współczesnego słuchacza. To muzyka, która porusza, bo opowiada o tym, co uniwersalne – i bliskie każdemu z nas.

Trailer koncertu: https://www.youtube.com/watch?v=cvLkZUQd6G0

Koncert ma charakter immersyjny – muzyce towarzyszą wizualizacje, tworząc wielowymiarowe doświadczenie. Czyż nie o taką synestezyjną pełnię chodziło romantykom?

Partnerem wydarzenia jest Samorząd Województwa Mazowieckiego

Marcin Krajewski

pianista, kompozytor i artysta audiowizualny, który w swojej twórczości łączy muzyczną narrację z obrazem, tworząc głęboko emocjonalne i wielowymiarowe doświadczenia artystyczne. Założyciel autorskiej szkoły pianistycznej PianoArt Music w Warszawie, od lat dzieli się swoją pasją i wrażliwością z uczniami i słuchaczami, poszukując w sztuce prawdy, piękna i autentyczności.

Z muzyką związany od 14. roku życia, kształcił się na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie rozwijał swoją technikę, wyobraźnię i głęboką relację z fortepianem. Od początku swojej drogi twórczej dążył do niezależności artystycznej – zamiast odtwarzać, postanowił tworzyć. Jego muzyka wyrasta z improwizacji i osobistej refleksji, łącząc elementy klasyki, jazzu, muzyki filmowej i ambientu w unikalny styl, który sam nazywa realizmem magicznym – połączeniem realnych emocji z mistycznym pięknem dźwięku.

Marcin Krajewski pracuje obecnie nad dwoma autorskimi albumami:
„Romantyczność” – cyklem trzynastu fortepianowych kompozycji inspirowanych romantyzmem, duchową kontemplacją i malarską narracją dźwiękową;
oraz „W Mojej Pamięci” – intymnym projektem muzyczno-wspomnieniowym, w którym improwizacja, dźwięki natury i głosy bliskich tworzą emocjonalną podróż w głąb pamięci i tożsamości.

Koncerty Marcina Krajewskiego to nie tylko prezentacje jego kompozycji, lecz także audiowizualne spektakle – wzbogacone o tworzone przez artystę wizualizacje i scenografie.

Social media:

https://www.instagram.com/marcinkrajewski.art

https://www.facebook.com/krajewskimarcin92

Youtube:

https://www.youtube.com/channel/UC2uXQ_o8wae3rkKow_rISXg

Kategorie
Aktualności Koncerty Wydarzenia

„Moniuszko i Przyjaciele Romantycy”

Nowy Dom Sztuki, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach

6 grudnia 2025, godz. 19:00

Ensemble del Passato i jeden z najbardziej rozpoznawalnych głosów w Polsce – Krzysztof Gosztyła – zapraszają na wyjątkowy spektakl! To niezwykłe spotkanie muzyki i poezji, w którym pieśni Stanisława Moniuszki splatają się z wierszami jego Przyjaciół.

Pojawią się dobrze znane utwory, jak „Prząśniczka” i „Pieśń wieczorna”, a także wybrane wiersze poetów romantycznych, których twórczość inspirowała samego kompozytora.

Pałac w Radziejowicach wypełnią kultowe melodie w nowym, niebanalnym brzmieniu na dwa głosy, gitary i lutnie. Usłysz niezwykle spójną opowieść, przeplatającą słowa mówione ze śpiewanymi.

Niepowtarzalne przeżycie, które pozwoli oderwać się od codzienności – już 6 grudnia o godz. 19:00. Przeżyjmy razem ten wyjątkowy wieczór!

Repertuar:

H. Kasperczak – Fantazja dla Arcadelta /

W. Syrokomla – Litwinom; Dedykacja Gawęd Gminnych

S. Moniuszko – Grajek / A. Kolankowski – Pieśniarz

S. Moniuszko – Skowronek / A. Kolankowski – Dziewczę i Słowik

S. Moniuszko – Dumka

S. Moniuszko – Prząśniczka

H. Kasperczak – Fantazja dla H. Purcella /

J. Massalski – Do ptaszyny

S. Moniuszko – Groźna dziewczyna

H. Kasperczak – Preludium XIV / S. Witwicki – Bławatek

S. Moniuszko – Kwiatek

S. Moniuszko – Dalibógże!

S. Moniuszko – Sen / J. Massalski – Sen

S. Moniuszko – Prządka /

A. Kolankowski – Złota chwilka

W. Syrokomla – Do Stacha, kantata w dniu imienin

S. Moniuszko – Pieśń wieczorna

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.

Kategorie
Aktualności Spektakle Wydarzenia

„Mątwa 2.0” Witkacego w Radziejowicach – teatr między groteską a refleksją

31 października o godz. 19:00 w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach będzie można obejrzeć spektakl „Mątwa 2.0” Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał „Mątwę”, czyli „Hyrkaniczny światopogląd”, w 1922 roku. Dramat ukazał się drukiem w roku 1923. Jego główny bohater, Paweł Bezdeka, to niespełniony artysta. Jak wskazuje jego nazwisko, bardzo niewiele mu brakuje – deka właśnie – aby być tym, kim pragnie: twórcą w pełnym znaczeniu tego słowa. Zamiast tego wikła się w szarość mieszczańskiego życia przez narzeczeństwo z Ellą – typową przedstawicielką świata wolnego od artystycznych napięć, dzięki temu funkcjonującego spokojnie, szczęśliwie, choć oferującego swoim mieszkańcom jedynie przeciętność. Tę monotonię zakłóca obecność żywego posągu Alice d’Or oraz przybycie kolegi z lat szkolnych Pawła, Hyrkana IV – władcy Hyrkanii, fantastycznego królestwa, oazy „hyrkanicznych pożądań”, które można odczytać jako namiętności, pragnienia absolutu w życiu.

„Mątwa” jest dramatem, ale jest też, jak to u Witkacego, utworem o kondycji ludzkiej jako takiej, o tym, co to znaczy być człowiekiem. Czy wystarczy do tego zaspokajanie podstawowych fizjologicznych potrzeb, dążenie do egzystencjalnego komfortu polegającego na niezadawaniu sobie pytań o Tajemnicę Istnienia, unikaniu przeżywania metafizycznych dreszczy? Czy może wręcz przeciwnie? Problematyka ta zaprzątała wielu myślicieli, badaczy i artystów XX wieku w kontekście między innymi dynamicznego rozwoju kultury masowej. Kwestie te przedstawia Witkiewicz we właściwej sobie formie, bardzo atrakcyjnej dla współczesnego widza. Tworzy ją mieszanka powagi i komizmu, groteskowego przerysowania, absurdu, językowego rozmachu oraz filozoficznej, socjologicznej, historiozoficznej i kulturowej refleksji.

Szczegóły wydarzenia:
31 października 2025, godz. 19:00
Dom Pracy Twórczej, Radziejowice

Bilety: https://teatrklasykipolskiej.bilety24.pl/kup-bilety/?id=817878#total

Wieczory z Witkacym w Radziejowicach – teatr, który prowokuje i zachwyca

Koniec października w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach upłynie pod znakiem jednego z najbardziej fascynujących polskich twórców – Stanisława Ignacego Witkiewicza. Dwa wyjątkowe spektakle zaproszą widzów do świata, w którym groteska, filozofia i absurd tworzą niepokojącą, ale niezwykle aktualną opowieść o człowieku.

31 października, godz. 19:00
„Mątwa, czyli Hyrkaniczny światopogląd” – dramat o niespełnionym artyście, Pawle Bezdece, który wikła się w szarość mieszczańskiego życia, marząc o absolutnym doświadczeniu sztuki.
Witkacy, z właściwą sobie mieszanką groteski, absurdu i filozoficznej przenikliwości, pokazuje świat, w którym namiętność zderza się z przeciętnością, a pragnienie sensu z codzienną banalnością.

Dwa wieczory z Witkacym w Radziejowicach to wyjątkowa okazja, by spotkać się z teatrem, który stawia pytania o granice człowieczeństwa, sztuki i świadomości. To zaproszenie do wejścia w świat, gdzie śmiech i niepokój, ironia i wzniosłość współistnieją w nieustannym napięciu – dokładnie tak, jak w ludzkiej duszy.

Szczegóły wydarzeń:
Dom Pracy Twórczej, Radziejowice
30–31 października 2025, godz. 19:00

Bilety na: www.biletytkp.pl

Kategorie
Aktualności Spektakle Wydarzenia

„Niemyte dusze / Narkotyki” w Radziejowicach – Witkacy o ludzkiej świadomości

30 października o godz. 19:00 w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach zostanie zaprezentowany spektakl „Niemyte dusze / Narkotyki” w reżyserii Anny Kękuś, oparty na tekstach Stanisława Ignacego Witkiewicza.

To wyjątkowy monodram, który prowokuje i intryguje, prowadząc widza w głąb ludzkiej psychiki – tam, gdzie sztuka, uzależnienie i duchowe poszukiwanie splatają się w jeden, niepokojący obraz świata. Witkacy – mistrz groteski, absurdu i filozoficznej refleksji – w swoich esejach i tekstach („Niemyte dusze”, „Narkotyki”) nie tylko analizował wpływ substancji odurzających, ale przede wszystkim badał kondycję człowieka uwikłanego w chaos współczesności.

W roli Każdego wystąpi Sebastian Fabijański, aktor młodego pokolenia, który w monodramie łączy ekspresję aktorską z muzyką. Jego kreacja to intensywne studium rozchwiania i autodestrukcji, prowadzące do katharsis – opowieść o człowieku zagubionym w świecie iluzji, poszukującym sensu istnienia.

Spektakl „Niemyte dusze / Narkotyki” to nie tylko teatralna interpretacja, ale też medytacja nad ludzką świadomością, nad pragnieniem ucieczki od bólu istnienia i nad cienką granicą między rzeczywistością a halucynacją.

Szczegóły wydarzenia:
30 października 2025, godz. 19:00
Dom Pracy Twórczej, Radziejowice

Bilety: https://teatrklasykipolskiej.bilety24.pl/kup-bilety/?id=817879#total

Koniec października w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach upłynie pod znakiem jednego z najbardziej fascynujących polskich twórców – Stanisława Ignacego Witkiewicza. Dwa wyjątkowe spektakle zaproszą widzów do świata, w którym groteska, filozofia i absurd tworzą niepokojącą, ale niezwykle aktualną opowieść o człowieku.

30 października, godz. 19:00
„Niemyte dusze / Narkotyki” – monodram w reżyserii Anny Kękuś, w wykonaniu Sebastiana Fabijańskiego.
Spektakl prowokuje i intryguje, prowadząc widza w głąb ludzkiej świadomości, gdzie sztuka i uzależnienie splatają się w dramatyczny portret człowieka poszukującego sensu istnienia. Oparty na esejach Witkacego („Niemyte dusze”, „Narkotyki”), stanowi filozoficzną i emocjonalną podróż przez mroczne rejony ludzkiego umysłu, balansującą między ironią a metafizyczną refleksją.

Dwa wieczory z Witkacym w Radziejowicach to wyjątkowa okazja, by spotkać się z teatrem, który stawia pytania o granice człowieczeństwa, sztuki i świadomości. To zaproszenie do wejścia w świat, gdzie śmiech i niepokój, ironia i wzniosłość współistnieją w nieustannym napięciu – dokładnie tak, jak w ludzkiej duszy.

Szczegóły wydarzeń:
Dom Pracy Twórczej, Radziejowice
30–31 października 2025, godz. 19:00

Bilety na: www.biletytkp.pl

Kategorie
Aktualności Jazz Koncerty Wydarzenia

Krzysztof Herdzin Trio

Krzysztof Herdzin – fortepian
Robert Kubiszyn – kontrabas, gitara basowa
Cezary Konrad – perkusja

W programie kompozycje Krzysztofa Herdzina i standardy jazzowe w jego opracowaniu.

Krzysztof Herdzin to artysta niezwykły, wyjątkowo skutecznie nie dający się zaszufladkować w żadnej muzycznej przegródce. Jest równie aktywny jako czołowy twórca jazzu, kompozytor muzyki klasycznej i współczesnej, rozchwytywany dyrygent oraz autor piosenek, producent muzyczny, wykładowca akademicki i aranżer muzyki popularnej, a we wszystkich tych sferach także jako wybitny pianista-wirtuoz. Dbający o swą artystyczną niezależność, kieruje się w artystycznych decyzjach wyłącznie wewnętrznym kompasem najwyższej jakości. Jako autor, współautor, pianista, kompozytor, multiinstrumentalista czy producent obecny na ponad 200 płytach, w tym 25 autorskich. Jest także posiadaczem 19 Złotych i 4 Platynowych Płyt dla Aranżera.

Trio Krzysztofa Herdzina w składzie z Robertem Kubiszynem i Cezarym Konradem funkcjonuje od 2011 r.. Z pewnością to trio jest dla Herdzina ukochaną formą muzykowania. Tworzący je muzycy przyjaźnią się od wielu lat, pasjonują się tymi samymi gatunkami jazzu, mają podobny gust muzyczny, a także grywają ze sobą w różnych konfiguracjach. Zespół jest więc jak jeden organizm, odbierający na tych samych falach, rozumiejący się bez słów i reagujący błyskawicznie na wszelkie zwroty akcji. Słuchacze na ich koncertach mawiają: „to klasyczne trio, którego nie sposób porównać do żadnego innego”.

Krzysztof Herdzin – profesor doktor sztuk muzycznych. Ma na swoim koncie występy z orkiestrą (Błękitna Rapsodia G. Gershwina, Koncert a-moll E. Griega, XVII Koncert fortepianowy G-dur W. A. Mozarta, własne Concertino na fortepian i orkiestrę); nagrania muzyki kameralnej dla Bayerische Rundfunk w Monachium; koncerty muzyki kameralnej z klarnecistą Wojtkiem Mrozkiem, światowej sławy skrzypkami Vadimem Brodskim, Mariuszem Patyrą, saksofonistą Pawłem Gusnarem i wybitnymi polskimi flecistkami Jadwigą Kotnowską i Agatą Igras; współpracę z działającą na terenie Niemiec fundacją Yehudi Menuhina Live Music Now. Współpracował prawie ze wszystkimi największymi polskimi gwiazdami piosenki, w latach 90-tych grał w kwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego, przez 6 lat był pianistą kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego, w latach 2002 – 2012 występował w duecie z Edytą Geppert, od 2011 do 2021 kierował zespołem Anny Marii Jopek.
Dyrygował ponad 40 orkiestrami, w tym: Academy of St. Martin in the Fields, Narodową Orkiestrą Belgii, Zhejiang Symphony Orchestra, NOSPR, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Iuventus oraz wieloma innymi. Odznaczony Srebrnym Medalem “Gloria Artis”, jest laureatem Fryderyka 2012 (jazzowy kompozytor / aranżer roku), Nagrody Programu 3 – Mateusze Trójki (w kategorii całokształt), Nagrody RMF Classic – Mozarty i wielu, wielu innych.

Robert Kubiszyn – kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor, producent, wykładowca akademicki. W toku swojej scenicznej kariery współpracował z całą plejadą polskich liderów. Nagrał ponad 80 płyt jako muzyk sesyjny i dwie płyty sygnowane własnym nazwiskiem, 

Cezary Konrad – jeden z najbardziej znanych i cenionych perkusistów jazzowych i rozrywkowych w Polsce, ale także pianista, kompozytor i aranżer. Laureat Grammy za płytę Włodka Pawlika „Night in Calisia”. Współpracował niemal ze wszystkimi najważniejszymi muzykami jazzowymi w Polsce. Obecnie wykładowca perkusji na Wydziale Jazzu UMFC w Warszawie. 

Bilety dostępne pod tym linkiem: 9 listopada – Krzysztof Herdzin Trio

Kategorie
Aktualności Jazz Koncerty Wydarzenia

Myrczek & Tomaszewski

Wojciech Myrczek – śpiew
Paweł Tomaszewski – fortepian

Ten koncert to prawdziwy wehikuł czasu. Sprawia, że podróżujemy do czasów swingu i feelingu, kiedy słowo „jazz” miało jedno konkretne znaczenie – opisywało muzykę zbudowaną w jasno zdefiniowanych harmoniach, o charakterystycznym pulsie, graną w określony sposób. Takie ograniczenia sprawiają, że tylko najwybitniejsi muzycy potrafią się w nich poruszać zawierając całą paletę emocji odrzucając jednocześnie odtwórczy charakter zapisanych przecież wcześniej fraz. I nie oznacza to braku miejsca na crème de la crème jazzu, czyli na improwizację! Dwóch niezwykle muzykalnych artystów ze swobodą przywołuje klimat amerykańskich klubów lat czterdziestych i pięćdziesiątych, posługując się najprostszymi środkami – fortepianem i ludzkim głosem. Ale pamiętajmy: im łatwiejsze i prostsze się coś wydaje, tym większego artyzmu wymaga!
Projekt tworzą dwaj wybitni muzycy jazzowi – prowadzą muzyczny dialog, nie stroniąc od niebanalnej piosenki, szalonej improwizacji, chwil zadumy – zawsze jednak z poczuciem humoru. W swojej rozmowie odwołują się do standardów muzyki jazzowej i popowej, które w ich interpretacjach nabierają nieznanych dotąd kształtów i barw. Swoją muzykę artyści prezentowali w prestiżowych salach koncertowych takich jak NOSPR w Katowicach oraz na scenach festiwali Montreux Jazz Festival, Sofia Jazz Peak Festival, Devonport Jazz, Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Silesian Jazz Festival i wielu innych.

Wojciech Myrczek – wokalista, doktor sztuk muzycznych, wykładowca akademicki. Laureat I nagrody oraz nagrody publiczności na Shure Montreux Jazz Voice Competition w Szwajcarii. W swych interpretacjach łączy znakomitą technikę wokalną, wyrafinowane improwizacje wykonywane scatem oraz liryzm, nostalgię i subtelny humor. W swoim dorobku posiada cztery albumy. Występował na scenach światowych festiwali, m.in. Montreux Jazz Festival, Devonport Jazz, Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz nad Odrą i wielu innych. Współpracował z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Krzysztofem Herdzinem, Tomaszem Stańką, Anną Serafińską, zespołem Camerata Silesia i innymi artystami polskiej sceny muzycznej.


Paweł Tomaszewski – pianista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny i dyrygent. Profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie jest dziekanem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Laureat Grand Prix oraz indywidualnych nagród we wszystkich najważniejszych konkursach jazzowych w Polsce. Nominowany do nagrody Fryderyk w kategorii Jazzowy Artysta Roku. Artysta o imponującym dorobku międzynarodowym – koncertował na scenach całego świata, współpracując z czołowymi postaciami jazzu i muzyki rozrywkowej, zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Wśród jego partnerów artystycznych znaleźli się m.in. Kurt Elling, Nigel Kennedy, Steve Vai, China Moses, Eric Marienthal, Dean Brown, Michał Urbaniak, Anna Maria Jopek, Urszula Dudziak, Edyta Górniak, Kuba Badach czy Kinga Głyk. Jako muzyk sesyjny wziął udział w nagraniu ponad 50 płyt, w tym kilku autorskich oraz współautorskich. Posiada doświadczenie jako dyrygent, aranżer i kierownik muzyczny w projektach telewizyjnych, filmowych i radiowych.

Bilety dostępne pod tym linkiem: 8 listopada – Tomaszewski & Myrczek

Kategorie
Aktualności Jazz Koncerty Wydarzenia

Mateusz Smoczyński Quartet

Mateusz Smoczyński – skrzypce  
Dominik Wania – fortepian  
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas  
Michał Miśkiewicz – perkusja  

W programie:
Mateusz Smoczyński – Suita „Over The Clouds” i inne utwory członków zespołu

Smoczyński powraca do swoich jazzowych korzeni, inaugurując nowy kwartet złożony z jednych z najwybitniejszych muzyków na polskiej scenie jazzowej. Do współpracy zaprosił pianistę Dominika Wanię, kontrabasistę Sławomira Kurkiewicza oraz perkusistę Michała Miśkiewicza, z którymi wcześniej nagrał koncert na płycie „Adam’s Apple”. Projekt ten jest powrotem Smoczyńskiego do muzyki modalnej, na której się wychował i którą odkrywał na początku swojej kariery. Jako wszechstronny skrzypek i kompozytor, Mateusz Smoczyński zyskał uznanie zarówno w Polsce, jak i za granicą, występując z artystami takimi jak Branford Marsalis, Tomasz Stańko, czy Leszek Możdżer. W ostatnich latach koncentrował się na projektach orkiestrowych i działalności w Atom String Quartet. Teraz tworzy nowy zespół, który stanowi powrót do jego pierwotnych muzycznych inspiracji i miłości do jazzowych brzmień. Mateusz Smoczyński Quartet wnosi na polską scenę jazzową świeże spojrzenie i nową jakość, a ich koncerty będą doskonałą okazją do spotkania z muzyką pełną pasji, muzykalności, wirtuozerii i wyjątkowej ekspresji.

Mateusz Smoczyński to skrzypek, kompozytor, band-leader, swobodnie poruszający się pomiędzy gatunkami. Jest współzałożycielem Atom String Quartet i New Trio, liderem kwintetu, tworzy duet z wiolonczelistą Stephanem Braunem. Występował na najważniejszych światowych scenach, solo i w zespołach współpracując z artystami takimi jak Branford Marsalis, Rabih Abou-Khalil, Markus Stockhausen, Paquito D’Rivera, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Bobby McFerrin, Anna Maria Jopek, Leszek Możdżer, czy NDR Big Band. W roli solisty ma na swoim koncie współpracę z najważniejszymi polskimi orkiestrami. W ostatnich latach Mateusz Smoczyński z sukcesem oddaje się kompozycji symfonicznej. Jest autorem pięciu koncertów skrzypcowych z towarzyszeniem orkiestry, w tym: „Adam’s Apple” na skrzypce (2018), “2PiX” na skrzypce i saksofon (2021) wykonanego wspólnie z Branfordem Marsalisem oraz „Fallen Angel” (2022) napisanego dla Janusza Olejniczaka. W swoim dorobku ponad 100 płyt, a w tym również album solowy, a także wspólną płytę nagraną w duecie z Joachimem Kühnem („Speaking Sound” ACT Music, 2020) uznaną przez magazyn Downbeat za jeden najważniejszych krążków roku.
Przez cztery lata Mateusz Smoczyński był członkiem legendarnego amerykańskiego Turtle Island Quartet (zdobywcy dwóch nagród Grammy). Z zespołem tym zagrał ponad sto koncertów na najważniejszych scenach Stanów Zjednoczonych oraz wystąpił gościnnie na nominowanej do Grammy płycie „After Blue” wokalistki Tierney Sutton. Autorska płyta Turtle Island Quartet „Confetti Man” z udziałem Smoczyńskiego została uznana przez National Federation of Music Clubs za najlepsze amerykańskie kameralne nagranie roku.
Mateusz Smoczyński jest zwycięzcą II Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta. Wielokrotnie uznawany za Skrzypka Jazzowego Roku w rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Gębskiego. Od 2017 roku prowadzi klasę skrzypiec jazzowych i world music na tej uczelni (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina).

Bilety dostępne pod tym linkiem: 7 listopada – Mateusz Smoczyński Quartet

Kategorie
Aktualności Jazz Koncerty Wydarzenia

Laboratorium

Janusz Grzywacz – instrumenty klawiszowe
Marek Stryszowski – saksofony, wokal
Krzysztof Ścierański – gitara basowa
Marek Raduli – gitara
Marcin Ścierański – perkusja

Zespół wystąpi z programem „55 LAT LABORATORIUM”

Formalnie zespół Laboratorium powstał w 1970 roku, a jego działalność poprzedziło o kilka miesięcy utworzenie duetu pianisty Janusza Grzywacza i perkusisty Mieczysława Górki. Kilka miesięcy później w zespole znaleźli się grający na flecie Wacław Łoziński, basista Edmund Mąciwoda i grający na saksofonach i innych instrumentach dętych, a także spełniający czasami rolę wokalisty zespołu Marek Stryszowski.
Laboratorium to zespół bez wątpienia od początku krakowski, w związku z pochodzeniem większości muzyków pierwszych składów i miejscem rozpoczęcia działalności, szybko jednak stał się ogólnopolską sensacją. Od początku powstania skład uległ kilku zmianom i w końcówce lat siedemdziesiątych grupę zasilił wybitny basista – Krzysztof Ścierański, ale trzon składu od początku tworzyli grający na instrumentach klawiszowych Janusz Grzywacz i saksofonista Marek Stryszowski. 

Do roku 1988 kiedy to zespół zawiesił działalność nagrali dziewięć albumów, w tym kilka, które odcisnęły piętno w historii polskiego jazz rocka. Już na pierwszej płycie wydanej w cyklu Biały Kruk Czarnego Krążka gościnnie zagrał Zbigniew Seifert. Laboratorium w pierwszej dekadzie istnienia to wiele zagranicznych tras koncertowych, krótka współpraca z Czesławem Niemenem, który podobno zaproponował muzykom rolę stałego zespołu akompaniującego, czemu muzycy Laboratorium odmówili, a także wspólne występy z Tomaszem Stańko. To czas, gdy Laborka niezwykle intensywnie występowała na festiwalach i w klubach w Polsce, Europie, a nawet w Indiach występując m.in. na festiwalach Jazz Yatra w Bombaju czy Kalkuta Jazz Festival.

Rozwój koncepcji artystycznej pozwolił Januszowi Grzywaczowi rozbudować zestaw instrumentów, co miało duży wpływ na brzmienie zespołu. Ale warto podkreślić, że Grzywacz nie uległ popularnej wtedy modzie na komplikowanie instrumentarium, traktując fortepian Fendera i pierwsze dostępne na rynku syntezatory jako środek artystycznego wyrazu, a nie technologiczne zabawki. Wspaniałą opinię o „Laborce” wyraził jeden z najbardziej uznanych dziennikarzy oraz propagator jazzu Willis Conover z Głosu Ameryki, który stwierdził w jednym z wywiadów, że jego zdaniem Laboratorium to najlepszy zespół jazz-rockowy w Europie.

Zespół po osiemnastu latach przerwy wznowił działalność w 2006 roku i nagrał płytę „Now” zarejestrowaną w składzie mocno zbliżonym do oryginalnego, z Januszem Grzywaczem, Markiem Stryszowskim i Krzysztofem Ścierańskim. Wtedy skład zespołu uzupełniali Marek Raduli i Grzegorz Grzyb, a gościnnie występował z nimi między innymi Bernard Maseli. Po tragicznej śmierci Grzegorza Grzyba w 2018 roku, która nastąpiła dzień po powrocie z trasy z Laboratorium i dla którego „Now” było jednym z ostatnich nagrań, miejsce za bębnami na kilka lat zajął Paweł Dobrowolski.

O ile skład zespołu w 50-letniej karierze Laboratorium zmieniał się, o tyle filarami zespołu od początku powstania do dnia dzisiejszego są Janusz Grzywacz i Marek Stryszowski.
Obecny skład zespołu to Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski, Krzysztof Ścierański, Marek Raduli oraz Marcin Ścierański.
Tak jak w przeszłości występy „Laborki” wciąż cieszą się wielkim zainteresowaniem publiczności i entuzjastycznymi recenzjami w mediach.

Bilety dostępne po tym linkiem: 6 listopada – Laboratorium

Kategorie
Aktualności Koncerty Wydarzenia

Koncert premierowy – Maksym Rzemiński „The Kiss of Yennefer”

Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach serdecznie zaprasza na wyjątkowy koncert fortepianowy Maksyma Rzemińskiego, który odbędzie się w niedzielę, 26 października 2025 roku o godz. 19:00 w Nowym Domu Sztuki.

Wydarzenie będzie premierą najnowszego albumu artysty – The Kiss of Yennefer.

Pianista wystąpi z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego w składzie:

  • Lucjan Szaliński-Bałwas – I skrzypce
  • Kamila Szalińska-Bałwas – II skrzypce
  • Alina Kowalska – altówka
  • Justyna Meliszek-Skrętkowska – wiolonczela

Koncert zapowiada się jako niezwykłe spotkanie z muzyką, pełne emocji, pasji i premierowych wykonań.

Miejsce: Nowy Dom Sztuki, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
Data: niedziela, 26 października 2025 r.
Godzina: 19:00
Wstęp wolny

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.

Kategorie
Aktualności Koncerty Wydarzenia

Altberg Ensemble – Concerti Grossi

Czwartek, 23 października 2025, godz. 19:00
Nowy Dom Sztuki, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach

W jesienny wieczór 23 października w Radziejowicach zabrzmi muzyka baroku w pełnym blasku – stylowa, wirtuozowska, pełna kontrastów i emocji. Na scenie Nowego Domu Sztuki wystąpi Altberg Ensemble – Łódzka Orkiestra Barokowa, zespół specjalizujący się w wykonawstwie historycznym, a koncert poprowadzi Joanna Huszcza, skrzypaczka i interpretatorka muzyki dawnej, pod kierownictwem artystycznym Jakuba Kościukiewicza i Ewy Mrowcy.

Program wieczoru, zatytułowany „Concerti Grossi”, to podróż przez kunszt i finezję muzyki XVIII wieku. Publiczność usłyszy dzieła najwybitniejszych mistrzów epoki baroku – Georga Friedricha Händla, Pietra Castrucciego i Charlesa Avisona. Ich koncerty grosso, łączące wirtuozerię solistów z bogactwem brzmienia orkiestry, ukażą pełnię barokowej elegancji i emocjonalnej głębi.

W programie znajdą się m.in.:

  • G.F. Händel – Concerto Grosso G-dur op. 6 nr 1
  • P. Castrucci – Concerto Grosso D-dur op. 3 nr 12
  • Ch. Avison – Concerto Grosso D-dur op. 6 nr 9
  • G.F. Händel – Concerto Grosso B-dur op. 3 nr 2

Zespół wystąpi w składzie złożonym z wybitnych muzyków wykonujących utwory na historycznych instrumentach – od skrzypiec barokowych po klawesyn, fagot i oboje – tworząc dźwiękowy obraz epoki, w której narodziła się współczesna orkiestra.

Ten wieczór w Radziejowicach będzie prawdziwą ucztą dla miłośników muzyki dawnej – pełną harmonii, elegancji i żywej energii barokowego stylu.

Altberg Ensemble – łódzka orkiestra barokowa powstała w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza. Zespół zadebiutował 13 sierpnia 2017 roku w Tumie pod Łęczycą koncertem w ramach XVIII Festiwalu Kolory Polski, a jego pojawienie się zostało w krótkim czasie docenione przez łódzkie środowisko muzyczne. Zaowocowało to przyznaniem zespołowi Armatki Kultury 2017 – nagrody w plebiscycie magazynu kulturalnego Kalejdoskop, a w kolejnym roku koncertem w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi.

Altberg Ensemble ma na swoim koncie płytę z utworami G. Ph. Telemanna, Suites & Concerto, DUX1761, nagraną pod kierunkiem Petera Van Heyghena, która została nominowana do nagrody Fryderyk 2023 w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna, a jesienią 2023 roku otrzymała Złoty Dyplom w III Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w kategorii Nagranie Fonograficzne.  Od 2018 roku Altberg Ensemble regularnie współpracuje z wybitnym szwajcarskim klawesynistą, organistą i dyrygentem Jörgiem-Andreasem Bötticherem, który wielokrotnie poprowadził zespół w ramach cykli 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, inicjowanych przez Altberg Ensemble – Barokowa Łódź i Barokowe Miraże w Muzeum Miasta Łodzi, Kościele św. Mateusza oraz Muzeum Pałac Herbsta, ORGANy PLUS, a także XVI Letniego Festiwalu im. J. Waldorffa w Radziejowicach.. Retransmisja koncertu z festiwalu ORGANy PLUS miała miejsce w II Programie Polskiego Radia 12 października 2023 r. Zespół współpracował także z legendarnymi przedstawicielami nurtu historycznego wykonawstwa – skrzypaczką Olivią Centurioni i oboistą Alfredo Bernardinim.

W latach 2019-2022 we współpracy z Fundacją Piąta Esencja, zespół inicjował i występował w ramach cyklu koncertów Barokowa Łódź w zabytkach Łodzi oraz animujac lokalną społeczność na terenie województwa łódzkiego – w Rawie Mazowieckiej, Sieradzu, Piotrkowie Trybunalskim.

Od 2022 roku Altberg Ensemble występuje w Muzeum Miasta Łodzi w ramach cyklu Barokowe Miraże, który został doceniony przez środowisko muzyczne Brązowym Dyplomem w III Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w kategorii Wydarzenie Muzyczne.

Altberg Ensemble występował w Łódzkiej Filharmonii im. A. Rubinsteina, na festiwalach Dramma per Musica na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Kolorach Polski w Tumie pod Łęczycą i Gidlach, ORGANy PLUS w Gdańsku, Bydgoskiej Scenie Barokowej, Koncertach Pokoju w Jaworze, Kromer Festiwal w Bieczu. W sierpniu 2022 roku Altberg Ensemble opracował i wykonał w ramach Festiwalu Kolory Polski program składający się z zapomnianych muzykaliów XVIII-wiecznej kapeli w klasztorze oo. Dominikanów w Gidlach.

Altberg Ensemble jest stałym gościem Domu Pracy Twórczej – Pałac w Radziejowicach, gdzie przygotowuje swoje muzyczne projekty.

Zespół gra na instrumentach historycznych, stosując dawne praktyki wykonawcze. Nazwa zespołu inspirowana jest postacią związanej z Łodzią klawesynistki Emmy Altberg (1889-1983). W 2023 roku, Altberg Ensemble pod kierunkiem Jörga-Andreasa Böttichera nagrał swoja drugą płytę CD z utworami Ph. H. Erlebacha, J. C. F. Fischera, J. S. Kussera i J. Fischera, Ouvertures & Suites DUX1987, która ukazała się w maju 2024 roku. Płyta została nagrodzona Złotym Dyplomem w Międzynarodowym Konkursie «Muzyczne Orły» 2025.

www.altbergensemble.com

Joanna Huszcza

Joanna Huszcza jest skrzypaczką specjalizującą się w wykonawstwie historycznym, kameralistką i solistką, prowadzi też orkiestry i zespoły muzyki dawnej. Regularnie występuje w znanych salach koncertowych i na prestiżowych festiwalach. Pochodzi z Warszawy, obecnie mieszka w Brukseli. Ukończyła studia w Koninklijk Konserwatorium w Hadze pod kierunkiem Enrico Gattiego. W trakcie studiów i kariery zawodowej współpracowała z inspirującymi osobistościami i pionierami w świecie muzyki dawnej i wykonawstwa historycznego, takimi jak Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Marcel Ponseele, Marco Beasley, Enrico Gatti, Philippe Pierlot czy Skip Sempé. Intensywnie koncertowała również z grupami takimi jak: Collegium Vocale Gent, Ricercar Consort, De Nederlandse Bachevereniging i Ensemble Aurora. 

Te doświadczenia zachęciły ją do poszukiwania własnego muzycznego kontekstu. Szczególnie zainteresowała się wokalnym aspektem gry na skrzypcach jako jednym z najważniejszych środków komunikacji z publicznością. Wkrótce po ukończeniu studiów Joanna została zaproszona do założenia klasy skrzypiec barokowych w Katedrze Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Następnie została asystentką w klasie skrzypiec Miry Glodeanu w Conservatoire Royal de Bruxelles, gdzie regularnie uczy od 2015 roku. Obecnie prowadzi własną klasę skrzypiec historycznych w Koninklijk Conserwatorium w Brukseli. Równocześnie prowadzi liczne kursy mistrzowskie w Europie, Azji i Ameryce Południowej. Jest regularnie zapraszana do prowadzenia orkiestr takich jak: Il Gardellino, Les Agremens, Les Muffatti, Toujours Mozart Festival Orchestra, Cappella Cracoviensis, Kölner Academie, Luthers Bach Ensemble, Altberg Ensemble i Geneva Camerata. Z założycielami Altberg Ensemble zna się i koncertuje od roku 2000.  

Niezależnie od wykonawstwa historycznego, Joanna czerpie inspirację z innych gatunków muzycznych takich jak: jazz, muzyka współczesna, muzyka popularna i światowa oraz taniec współczesny. Poza występami na żywo można ją usłyszeć na płytach wytwórni takich jak Alpha, Glossa, Naïve, Arcana, Ramée, Et’Cetera, Passacaille, Sony, Deutsche Grammophon czy DUX. Joanna gra na skrzypcach Hendricka Jacobsa (Amsterdamie, 1689) odrestaurowanych przez Philippe’a Poissonnieza. 

www.joannahuszcza.com

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.