Archiwa
Chór VRC pod dyrekcją Joanny Malugi wraz Domem Pracy Twórczej zapraszają na pełen świątecznego blasku koncert kolędowy.
Sobota, 21 grudnia 2024 r., godz. 19:00
Nowy Dom Sztuki, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
W programie koncertu znajdą się dawne i współczesne kolędy i pastorałki polskie, ale także tradycyjne melodie z różnych stron świata: o radosnej nowinie, niebiańskich posłańcach oraz o niezwykłym niemowlęciu, które przychodzi na świat, by dać ludziom śmiech, w zamian biorąc płacz.
Śpiewanie i słuchanie melodyjnych, pełnych uroku kolęd to jedna z największych przyjemności okresu Bożego Narodzenia. Zanurzmy się razem w wyjątkowej atmosferze harmonii, ciepła i wspólnoty. Mamy nadzieję, że duży i nieoczywisty wybór świątecznych utworów zachęci naszą publiczność do wspólnego kolędowania.
W programie:
• Kolęda hultajska I – opr. P. Matz
• Z Narodzenia Pana – opr. J. A. Maklakiewicz
• Kołysanka bożonarodzeniowa – muz. L. Bárdos (sł. polskie W. Jankowski)
• Północ już była – opr. G. Miśkiewicz
• Tu scendi dalle stelle – muz. A. Liguori
• Zaśpiewam Jezuskowi – muz. S. Moryto
• Przybieżeli do Betlejem – opr. Z. Paster
• Ding Dong Merrily on High – muz. J. Tabourot
• Niemowlątko na słomie – muz. M. Małecki
• Cicha noc – muz. F.X. Gruber
• Kolędujmy wszyscy wraz – muz. A. Zieliński, opr. M. Szczepański
• Śliczna Panienka – muz. P. Pałka
• Niño Dios d’amor herido – F. Guerrero
• Do szopy hej pasterze – opr. J. Świder
• Lulejże, mi lulej – muz. J. Derfel, opr. J. Rachubiński
• Kolęda hultajska II – opr. P. Matz
Chór VRC to wielokrotnie nagradzany zespół wokalny założony w 2009 roku, prowadzony przez dyrygentkę Joannę Malugę oraz dyrygentki asystentki Annę Waligórę-Tarnowską i Martę Dziewanowską-Pachowską. Specjalnością chóru jest muzyka współczesna i muzyka dawna oraz autorskie projekty na styku różnych dziedzin sztuki, którymi lubi zaskakiwać swoich słuchaczy.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.
Zapraszamy na wyjątkowy koncert z muzyką filmową!
Kiedy: sobota 14 grudnia 2024, godz. 19:00
Gdzie: Nowy Dom Sztuki, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
WYKONAWCY:
Maksym Rzemiński – fortepian
z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego w składzie:
Adrianna Buczek – I skrzypce
Katarzyna Hermanowicz – II skrzypce
Alina Kowalska – altówka
Justyna Meliszek-Skrętkowska – wiolonczela
Przenieś się do świata największych filmowych emocji i niezapomnianych melodii, które wzruszały widzów na całym świecie!
Repertuar:
W programie znajdą się m.in.:
On the Nature of Daylight – Arrival (Max Richter)
Now We Are Free – Gladiator (Lisa Gerrard, Hans Zimmer)
Gra o Tron – Ramin Djawadi
Lista Schindlera – John Williams
Libertango – Astor Piazzolla
Sleep Safe and Warm – Rosemary’s Baby (Krzysztof Komeda)
…i wiele innych perełek muzyki filmowej, które na nowo ożyją dzięki mistrzowskim interpretacjom wykonawców!
Niech magia kina spotka się z muzyką na żywo! Nie przegap tego niezwykłego wieczoru!
Wstęp: Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.
Maksym Rzemiński – ukończył I i II stopień szkoły muzycznej w Kielcach w klasie fortepianu prof. Janiny Woźniak. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka. Odbył kurs mistrzowski u prof. Barbary Hesse Bukowskiej na Litwie. W młodości wielokrotny stypendysta fundacji Sapere Aude, Na Rzecz Sztuki Dziecka, Fundacji dla wybitnie uzdolnionych muzycznie.
Maksym Rzemiński już jako 10-letni chłopiec wykonał koncert fortepianowy Wolfganga Amadeusza Mozarta z towarzyszeniem kieleckich filharmoników.
W 2015 roku Maksym Rzemiński nagrał pierwszy album z muzyką filmową „INCEPTION” (fortepian – solo) krążek otrzymał patronat RMF CLASSIC.
W ramach promocji swojego albumu Maksym Rzemiński wystąpił jako solista z towarzyszeniem Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego, a także z Orkiestrą Symfoniczną im. K. Namysłowskiego w Zamościu pod dyrekcją Tadeusza Wicherka oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza.
W roku 2017 Maksym Rzemiński został wyróżniony przez Ministra Kultury odznaczeniem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.Rok 2019 – Laureat I nagrody w plebiscycie „Człowiek roku” w kategorii kultura – KielceRok 2019 – Laureat II nagrody w plebiscycie „Człowiek roku” w kategorii kultura – Województwo Świętokrzyskie.Rok 2019 – Nagroda I stopnia przyznana przez Urząd Miasta Kielce za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej ,upowszechniania i ochrony kultury za 2018 rok.
W 2018 roku Maksym Rzemiński wydał album „MAXIMUS”, który przynosi kolejne interpretacje muzyki filmowej – te, dla pianisty stają się szczególnym wyzwaniem. Aranżacji kompozycji na orkiestrę dokonał laureat ,,Fryderyka”, wiolonczelista i aranżer – Krzysztof Lenczowski, a Maksym Rzemiński brawurowo je realizuje wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną, pod batutą Dawida Runtza. Na płycie znalazły się znane i popularne kompozycje Jóhanna Jóhannssona, Waldemara Kazaneckiego, Wojciecha Kilara, Ennio Morricone, Ludovico Einaudi, Johna Williamsa i Isaaca Albéniza, Hansa Zimmera, Davida Hirschfeldera,Ryuichi Sakamoto, Angelo Badalamenti’ego oraz Krzysztofa Komedy.
2 grudnia 2024, godz. 19:00
Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
Nowy Dom Sztuki
Wykonawcy:
Julie Goussot – sopran
Magdalena Karolak – obój
Marta Gawlas – flauto traverso
Marcin Świątkiewicz – klawesyn, dyrygent
Orkiestra Arte dei Suonatori
Program
Johann David Heinichen (1683-1729)
Koncert fletowy D-dur, Seibel 225
Johann Adolf Hasse (1699 – 1783)
Motet “Alma Redemptoris Mater”, IJH 87
przerwa
Johann David Heinichen
Pastorale per la Notte di Natale, S.242
Koncert na flet i obój g-moll, Seibel 238
Johann Adolf Hasse
Motet “Alta nubes illustrata”, IJH 7
Program „Królewska Playlista” przeniesie Państwa do czasów, gdy muzyka wykonywana na żywo pełniła rolę dzisiejszych playlist – zbiorów utworów, które można zestawiać według własnych upodobań i wielokrotnie odtwarzać. W XVIII wieku muzyka była nieodłącznym elementem życia codziennego na dworze królewskim, towarzysząc zarówno oficjalnym uroczystościom, jak i życiu prywatnemu. Podobnie jak dziś tworzymy playlisty ukazujące nasze muzyczne preferencje, tak królowie i arystokracja mieli swoje ulubione modne utwory i preferowanych wykonawców.
Zaprezentujemy utwory napisane przez królewskich kapelmistrzów: Johanna Adolfa Hassego i Johanna Davida Heinichena, których twórczość z pewnością była „dodana do ulubionych” przez dwór królewski. Johann Adolf Hasse był uważany przez współczesnych za jednego z największych kompozytorów epoki. Muzyka, którą tworzył podczas swojego ponad 80-letniego życia, towarzyszyła polskim możnowładcom przez niemal cały XVIII wiek. W 1731 roku August II mianował Hassego królewsko-polskim i elektorsko-saskim kapelmistrzem. Po śmierci króla kompozytor kontynuował służbę na drezdeńsko-warszawskim dworze Augusta III, kilkukrotnie przebywając w Warszawie przy okazji wystawień swoich oper. Komponował także na zamówienie króla Stanisława Augusta. Z kolei Johann David Heinichen był poprzednikiem Hassego na stanowisku królewsko-polskiego kapelmistrza na dworze Augusta II.
Zapraszamy do wspólnego odkrywania muzycznych skarbów XVIII wieku i zanurzenia się w atmosferze królewskiego dworu w Warszawie.
Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.
„Basia. Opowieść o żonie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego”
W roli Basi Baczyńskiej: Alicja Pietruszka
Reżyseria: Duśka Markowska-Resich
Muzyka i śpiew: Sławomir Zygmunt
Spotkali się na tajnych kompletach polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, w mieszkaniu na Kredytowej podczas wykładu z logiki. On – dwudziestoletni, niewysoki, z burzą jasnych włosów na głowie, ona – dziewiętnastoletnia, kochająca poezję i marząca o zawodzie krytyka literackiego. Długo rozmawiali podczas, gdy odprowadzał ją tamtego dnia do domu. Tydzień po tym, jak się poznali, Krzysztof poprosił Basię o rękę, a sześć miesięcy później byli już małżeństwem.
Spektakl „Basia” przenosi widza w sam środek toczących się podczas Powstania Warszawskiego walk. Pośród dźwięków bombardowania i krzyków ludzi, odnajduje on ukrywającą się w piwnicy Barbarę Baczyńską, trzymającą w ręku tomik wierszy męża. Są to ostatnie godziny jej życia, w czasie których wspomina ostatnie dwa lata spędzone u boku znakomitego poety – Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
Sławomir Zygmunt, odpowiedzialny za scenariusz spektaklu, to postać wielowymiarowa, muzyk, pisarz i dziennikarz. Opowieści swoich dziadków – mieszkających w tej samej kamienicy, co poeta Krzysztof Kamil Baczyński – przenosi z niebywałą głębią na scenę. Wraz z Duśką Markowską-Resich, reżyserem teatralnym i filmowym, sprawiają, że widzowie mają możliwość doświadczenia emocji targających Barbarą Baczyńską, w której postać z prawdziwą autentycznością tym razem wciela się Alicja Pietruszka, aktorka teatralna i filmowa, absolwentka Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej w Warszawie, Szkoły Muzycznej I stopnia im. Krzysztofa Komedy w Lubaczowie w klasie fortepianu oraz Escuela Superior de Arte Dramático de Castilla y León.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.
sobota, 30 listopada 2024r., godz. 19.00, Nowy Dom Sztuki
Na album składają się premiery fonograficzne czterech kompozycji Jerzego Fitelberga, syna słynnego dyrygenta Grzegorza Fitelberga. Ich nagranie stało się możliwe dzięki sprowadzeniu przez wykonawców przechowywanych w USA manuskryptów. Urodzony w 1903 roku kompozytor spędził większość życia za granicą – w Berlinie, Paryżu i Nowym Jorku – co poskutkowało zapomnieniem jego dorobku artystycznego, choć za życia cieszył się dużym uznaniem, a jego utwory były wykonywane przez najsłynniejszych muzyków epoki. Mając możliwość obcowania z twórczością najważniejszych postaci życia muzycznego, szybko wykształcił własny styl i został ogłoszony prekursorem indywidualizmu nowej muzyki. Jego utwory utrzymane są w stylu neoklasycznym, choć zauważalne są także wpływy baroku i neoromantyzmu. Cechuje je rozmach, wysoki stopień skomplikowania faktury oraz pierwiastek wirtuozowski. Marcin i Aleksandra Hałat to artyści wszechstronni, bywalcy wielu festiwali w Polsce i za granicą, pianistka prowadzi także działalność badawczą w celu przywrócenia pamięci o polskich kompozytorach emigracyjnych. Jerzy Fitelberg jest jednym z nich, a jego kompozycje z pewnością zasługują na powrót na estrady.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rezerwacja mailowa, wysyłając wiadomość na adres e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub telefoniczna pod numerem 46 857 71 75.
KONCERT NATURCEARE
KONCERT NATURCEARE: Gryvul / Zemla / Lange / Smith / Sinfonietta Cracovia / Krych
Z okazji 175. rocznicy urodzin Józefa Chełmońskiego, zapraszamy na koncert Sinfonietty Cracovii pod kierownictwem Lilianny Krych. Podczas koncertu usłyszmy utwory czterech kompozytorek: Katariny Gryvul, Tine Surel Lange, Lindy Catlin Smith oraz Agaty Zemli. Wszystkie nawiązujące do natury, w tym połączeniu wyrażają troskę o jej kondycję i przyszłość naszej planety.
Koncert towarzyszy wystawie „Józef Chełmoński” w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Utwory Katariny Gryvul Uhtceare i Agaty Zemli what field whispers zostały skomponowane na zamówienie Muzeum Narodowego w Warszawie.
Po koncercie zapraszamy na rozmowę z kompozytorkami. Katarina Gryvul i Agata Zemla w rozmowie z Krzysztofem Pietraszewskim, kuratorem koncertu, przybliżą proces koncepcyjny i twórczy, związki z twórczością Chełmońskiego i inspiracje płynące z natury.
Koncertowi towarzyszy także projekt fonograficzny. Zamówione kompozycje Gryvul i Zemli zostały zarejestrowane i wydane na winylu Naturceare, którego premiera odbyła się 28.09.2024 w Muzeum Narodowym w Warszawie. Album jest do nabycia w sklepie Muzeum Narodowego w Warszawie.
Termin: 17 listopada 2024 roku, godz. 15:00
Czas trwania: ok. 80 min
Miejsce zbiórki: Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, ul. H. Sienkiewicza 4, 96-325 Radziejowice
Dla kogo: bez limitu wieku
Zasady udziału: wstęp wolny, rezerwacja miejsc od 5 listopada.
Rezerwacja odbywa się mailowo: rezerwacje@palacradziejowice.pl i telefonicznie: +45 857 71 75
Więcej o koncepcji i utworach:
Naturceare to neologizm zainspirowany tytułem jednej z kompozycji, łączący staroangielskie ceare oznaczające lęk, zamartwianie się z nature, określającym przedmiot troski. Natura, choć surowa i pełna gwałtowności, u Józefa Chełmońskiego zobrazowana jest z wielką czułością, którą chcemy się inspirować. W jego dziełach podziwiać możemy liczne gatunki ptaków, a wśród nich takie, które coraz trudniej spotkać w środowisku naturalnym, zagrożone wyginięciem żurawie, czajki, cietrzewie, kuropatwy i dropie.
Agata Zemla i Katarina Gryvul skomponowały utwory dla Muzeum Narodowego w Warszawie z myślą o monograficznej wystawie Chełmońskiego, ale także inspirowane naturą w jego dziełach. Młode artystki w dojrzały sposób wykorzystały materiał źródłowy, a przede wszystkim dużą obsadę instrumentalną, ze swadą korzystając z dodatkowych mediów. Powstały dwie, bardzo plastyczne kompozycje, niepodzielnie związane z obrazami Józefa Chełmońskiego.
W Uhtceare (tj. Weltschmerz o brzasku) niemal wprost odzywają się budzące się do życia ptaki. Naśladują je instrumenty, lekko podbite elektroniką i wokalizami. Gryvul bardzo oszczędnie, punktowo wykorzystuje rozszerzone techniki wykonawcze, podkreślając barwę, tak istotną w obrazach artysty. Napisała klasycznie prowadzony, uwspółcześniony brzmieniem utwór, który przywołuje uczucie nostalgii, samotności i śmiertelności.
Kompozycja Agaty Zemli what field whispers to rozedrgane i chropowate partie smyczków, odgłosy zasuszonej łąki. Artystka, towarzysząc orkiestrze smyczkowej, gra na amplifikowanym obrazie polnym, pełnym traw i źdźbeł, które nie tylko szepczą, ale także brzmią. Inspirowała się przyrodą, ale także drugim ważnym tematem Chełmońskiego – wsią. Kompozytorka świadoma rozkwitu zainteresowania życiem naszych chłopskich przodków, napisała muzykę przesyconą emocjami płynącymi z rewizji wiedzy na temat ich niewolniczego wyzysku.
W koncercie usłyszymy jeszcze dwie kompozycje, po raz pierwszy wykonane w Polsce, Les fleurs anciennes Lindy Catlin Smith oraz Ritual for Changing Times – Spring Equinox Tine Surel Lange, które doskonale wpisują się w motyw przewodni koncertu. Kanadyjka odwołuje się do starożytnych kwiatów i nawiązuje do muzyki dawnej, natomiast Norweżka inspirując się cyklem zmian w naturze mówi wprost jakich zmian wypatruje z nadzieją: „It is my hope, that we – the human race – at some point will turn the course, regain our humility towards our surroundings, and move towards better times”.
Agata Zemla – elektronika
Katarina Gryvul – głos, elektronika
Lilianna Krych – dyrygentka
Sinfonietta Cracovia
Krzysztof Pietraszewski – kurator
Program:
Tine Surel Lange – Ritual for Changing Times – Spring Equinox na smyczki i wideo (2022) Linda Catlin Smith – Les fleurs anciennes na 13 instrument smyczkowych (2000)
Agata Zemla – what field whispers* na smyczki i elektronikę na żywo (2024)
Katarina Gryvul – Uhtceare* na głos, 14 smyczków i elektronikę (2024)
*zamówienia Muzeum Narodowego w Warszawie
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.
W dniach 7-10 listopada w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach odbędzie się piąta edycja Radziejowickich Wieczorów Jazzowych, jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych regionu. Wieczory te, tradycyjnie organizowane w magicznej scenerii Nowego Domu Sztuki, gromadzą na scenie wybitnych polskich i zagranicznych artystów, oferując publiczności niezapomniane wieczory pełne jazzowych improwizacji, unikalnych brzmień i emocji.
Program wydarzenia:
- 7 listopada: Piotr Wojtasik Quintet z udziałem wyjątkowego gościa Anny Marii Jopek, jednej z najbardziej cenionych wokalistek na polskiej scenie muzycznej.
- 8 listopada: Krzysztof Ścierański Trio – legendarne trio basisty Krzysztofa Ścierańskiego, znane z nowatorskich interpretacji jazzowych standardów oraz autorskich kompozycji.
- 9 listopada: Adam Bałdych & Krzysztof Dys – duet, który poprzez swoje mistrzowskie podejście do skrzypiec i fortepianu tworzy nową jakość na polskiej scenie jazzowej.
- 10 listopada: Natalia Muianga Band z gościnnym udziałem Tamary Behler oraz Grzecha Piotrowskiego – artyści, którzy swoim unikalnym stylem wprowadzą słuchaczy w klimatyczne i pełne pasji zakończenie wieczorów jazzowych.
Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godzinie 19:00 w Nowym Domu Sztuki.
Organizator, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, zaprasza na wyjątkowe koncerty z jazzem na najwyższym poziomie.
Wydarzenie biletowane.
Bilety dostępne na platformie Biletyna.pl, serwis internetowy wydarzenia – pod tym linkiem.
Natalia Muianga Band feat. Tamara Behler i Grzech Piotrowski – „WIECZÓR NAJPIĘKNIEJSZYCH STANDARDÓW JAZZOWYCH WSZECH CZASÓW!”
Natalia Muianga – wokal
Tamara Behler – wiolonczela, wokal
oraz
Grzech Piotrowski – saksofon
Natalia Muianga – wokalistka jazzowa, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Nagrodzona Grand Prix Ladies Jazz Festival w 2020 roku oraz laureatka drugiej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Jazzu Tradycyjnego – Złota Tarka. Jest również finalistką 8 edycji programu Mam Talent oraz ćwierćfinalistką 9 edycji programu The Voice of Poland. W tym roku artystka wystąpiła na Festiwalu w Opolu w kategorii Debiuty.
Tamara Behler – wiolonczelistka i wokalistka. Choć jej edukacja skupiała się na klasyce, to pasja do jazzu poprowadziła ją do śpiewania. Współpracuje z takimi artystami jak: Ula Dudziak, Ewa Bem, World Orchestra Grzech Piotrowski czy Alchemik Big Band. Posiada rzadką umiejętność łączenia śpiewania z równoczesnym graniem na wiolonczeli. W trakcie kariery śpiewała standardy jazzowe epoki swingu, hity lat 60-tych, utwory Bem, Banaszak i Łobaszewskiej, oraz Tribute to Amy Winehouse i Sade. W swoim solowym projekcie łączy różne muzyczne style. Premiera przygotowywanego przez nią albumu zapowiadana jest na początek przyszłego roku.
Grzech Piotrowski – kompozytor, saksofonista, producent muzyczny, aranżer. Jego wyjątkowy styl gry opiera się na szacunku dla przestrzeni oraz brzmienia i zawiera elementy muzyki filmowej, klasycznej, jazzu, etno, roots oraz otwartej improwizacji.
Jest twórcą wielu ważnych z punktu widzenia jazzu przełomu wieków w Polsce zespołów: Alchemik, Oxen, Dekonstrukcja Jazzu, Freedom Nation, Head Up, Alchemik Big Band. W 2009 roku założył projekt swoich marzeń – World Orchestra. Skupia ona wybitnych solistów ze świata jazzu, klasyki, etno, folk, otwartej improwizacji. W jej skład wchodzą artyści z Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk.
Jest kompozytorem symfonii „Lech, Czech i Rus”, której premiera odbyła się w Sali Filharmonii NOSPR w Katowicach, a także symfonii „STU”, której premiera odbyła się w Teatrze Wielkim – Opera Narodowa, w składzie: Orkiestra Opery Narodowej, Chór Opery Narodowej, World Orchestra. Grzech Piotrowski jest od kilku lat dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Jazzu Tradycyjnego Old Jazz Meeting „Złota Tarka” w Iławie. Laureat nagród na wielu festiwalach. Był trzykrotnie nominowany do Fryderyków oraz nagrody Mateusz.
Bilety dostępne tutaj.
Adam Bałdych / Krzysztof Dys
Adam Bałdych / Krzysztof Dys
Adam Bałdych – skrzypce
Krzysztof Dys – fortepian
Muzyczna współpraca Adama Bałdycha z Krzysztofem Dysem trwa już od kilku lat. Jej pierwszym owocem był album Adam Bałdych Quartet „Sacrum Profanum”, a wydany przez prestiżowe niemieckie wydawnictwo ACT Music. W 2021 roku ukazała się ich kolejna płyta z udziałem znakomitego trębacza, Paolo Fresu. Dys wystąpił również jako solista w nagraniu „Kuyawiaka” Adama Bałdycha z towarzyszeniem Orkiestry AUKSO, na specjalne zamówienie PWM. Artyści prowadzą w duecie aktywną działalność koncertową.
Adam Bałdych – skrzypek, kompozytor. Już jako nastolatek był postrzegany jako wschodząca gwiazda polskiej i europejskiej wiolinistyki jazzowej. Nie zawiódł tych oczekiwań i dziś jako niezwykle charyzmatyczny, dojrzały, ukształtowany muzyk i lider swoich projektów koncertuje na największych festiwalowych scenach. Od 2012 roku związany z prestiżową monachijską wytwórnią ACT, a od 2023 roku jest właścicielem niezależnego wydawnictwa Imaginary Music. Niezwykle energetyczny sposób gry połączony z wirtuozerią stał się wizytówką artysty i inspiracją dla kolejnych pokoleń skrzypków-improwizatorów.
Koncertuje i nagrywa z czołowymi europejskimi i amerykańskimi muzykami, takimi jak: Paolo Fresu, Joachim Kuhn, Leszek Możdżer, Helge Lien, Aaron Parks, Lars Danielsson, Nils Landgren czy legendarny Billy Cobham.
Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, trzykrotnie nominowany do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Osobowość Muzyczna Roku”.
Adam Bałdych coraz częściej zwraca się także w stronę klasycznej twórczości kompozytorskiej, pisząc na zamówienie renomowanych orkiestr, m.in. Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestry Muzyki Nowej, AUKSO, Stuttgarter Kamerorchester. Jego “Home Songbook” skrzypce improwizujące i kwartet smyczkowy zdobył nominację do międzynarodowej nagrody REMA w kategorii wydarzenie cross-over.
Krzysztof Dys – pianista, improwizator, kompozytor. Jako muzyk wykształcony klasycznie i jazzowo z powodzeniem łączy obydwa światy, odnosząc sukcesy w obydwu tych przestrzeniach.
Jest liderem Krzysztof Dys Trio. Wspólnie z kwartetem „Soundcheck” tworzonym z Maciejem Kocińskim, Andrzejem Święsem i Krzysztofem Szmańdą nagrał sześć albumów, które zdobyły szereg nagród na prestiżowych festiwalach w Polsce i zagranicą. Od kilku lat koncertuje wspólnie z Moniką Borzym. Współpraca ta zaowocowała nagraniem albumów: „Monika Borzym śpiewa stare piosenki, przy fortepianie Krzysztof Dys” oraz ”Kołysanki dla dorosłych”. Razem z Wacławem Zimplem i perkusistą Hubertem Zemlerem tworzą trio LAM, sięgające po muzykę amerykańskich minimalistów. Z „Wacław Zimpel Quartet“ nagrał doskonale przyjęty album pod tytułem „Stone Fog”. Współpracuje także z orkiestrami Polskiego Radia, NOSPR, oraz z artystami takimi jak Marek Napiórkowski, Jerzy Małek, Theo Jorgensmann i wieloma innymi.
Evan Ziporyn, zdobywca Grammy, dyrektor MIT’s New Center for Art Science and Technology, napisał o nim:
Dzięki swoim rozlicznym talentom Krzysztof Dys jest niezwykle ważną postacią we współczesnej muzyce. Prezentuje inny, świeży głos dzięki połączeniu swoich zdolności wirtuoza i kreatywnego umysłu. Tym samym swoją twórczością wypełnia lukę pomiędzy nową muzyką a jazzem.
Bilety dostępne tutaj.