Jazzowe impresje to cykl obrazów wykonanych różnymi technikami fotograficznymi, inspirowanych muzyką w czasie koncertów jazzowych. W najmniejszym stopniu nie są to jednak relacje z wydarzeń, a jedynie efekt oddziaływania samej muzyki na mnie jako twórcy. Jak to w Jazzie, pojawia się nieostrość, przenikania, romantyczne rozmycia, czasem nagłe zwroty, a czasem zgiełk, czyli Jazz w dosłownym tego słowa znaczeniu. Kolekcja prezentowanych fotografii pokazuje związek między muzyką a sztukami wizualnymi i jest efektem przełożenia emocji słuchania w emocje tworzenia. Tak wykonane zdjęcia czasem przypominają grafikę, a czasem nawiązują swoją formą do malarstwa, ukazując przenikające się motywy i nierealne przebarwienia. Nie jest to odejście od czystej fotografii, a jedynie jej wzbogacenie, wprowadzające nieco inny, mniej dosłowny, sposób przedstawiania rzeczywistości, w tym przypadku muzycznej. Swoboda w realizacji własnej drogi artystycznej jest możliwa jedynie w warunkach całkowitej wolności tworzenia, a prezentowane na tej wystawie fotografie-obrazy są tego materialnym przykładem. Fotografowanie muzyków zmieniło się w pełne fantazji i swobody, fotografowanie muzyki. Jazzowe Impresje to właśnie portrety muzyki.
Wojtek Mann
Artysta plastyk ur. w Warszawie w 1956 r., członek Związku Artystów Rzeźbiarzy od 1989 r. Zadebiutował wystawą rzeźb ze skóry w warszawskiej galerii Desa Zapiecek w 1985. Wystawa przygotowywana blisko dwa lata obejmowała prace z pogranicza surrealizmu i abstrakcji geometrycznej. Następne wystawy pokazały powolną ewolucję stylu w kierunku klasycznych rzeźb figuralnych z zachowaniem współczesnej stylistyki i formy. W ciągu siedmiu lat prace ze skóry prezentowane były na 17 wystawach indywidualnych w renomowanych galeriach
i salach wystawowych w Warszawie i innych miastach europejskich, jak Paryż, Louveciennes, Rzym, Scilla, Forli, Chivasso, Idar-Oberstein, Noventa di Piave. Na terenie kraju ekspozycje prac Wojciecha Manna miały miejsce w Warszawie w galeriach Desa Zapiecek, Art, Dolna Volta, Barbakan, Hanaoka oraz Galerii Grażyny Hase. Poza tym na wybrzeżu w galerii Desa w Gdyni oraz BWA w Sopocie i Galerii Herman również w Sopocie. W wystawach zbiorowych prace Wojciecha Manna znalazły się m. in. na pierwszej narodowej wystawie sztuki polskiej
w Kuwejcie oraz na wystawie polskiej sztuki młodych „Arsenał 88” w Warszawie. W 1993 Wojtek Mann całkowicie zmienia charakter swojej pracy, przechodząc z pracowni rzeźbiarskiej do własnego biura projektowego, gdzie przyjdzie mu spędzić następne 20 lat. Zajmuje się projektowaniem znaków graficznych, identyfikacją wizualną firm, marką oraz innymi formami grafiki użytkowej. W tym czasie po raz pierwszy wykorzystuje własne fotografie do celów komercyjnych, umieszczając je w swoich projektach jako istotny element kreacji.
Równolegle zajmuje się fotografią artystyczną i malarstwem. Łączy wszystkie uprawiane dyscypliny sztuki w całość tworząc swój własny świat inspiracji i doświadczeń artystycznych. Obecnie fotografia artystyczna zdominowała pozostałe dyscypliny, ale nadal pozostaje ona
w silnym związku z malarstwem. Te dwie, pozornie osobne drogi poszukiwań artystycznych stanowią w rzeczywistości uzupełniającą się całość, co widać w poszukiwaniu efektów malarskich w tematach fotograficznych. To upodobanie światła naturalnego, miękkiego, wydobywającego głębokie, podkreślające plastykę cienie, to spojrzenie w głąb kadru, aby zbudować odpowiedną kompozycję, czy wreszcie posługiwanie się różnymi technikami zmiękczania obrazu fotograficznego, upodobniając go do malarstwa. Podobnie doświadczenia rzeźbiarskie wspierają twórczość zarówno w fotografii, jak i w malarstwie. Sumą tych wszystkich doświadczeń jest to, co nazywamy własną lub osobistą drogą artystyczną, jaką Wojtek Mann wybrał dla siebie. Ta wystawa jest jej istotną częścią.