Kategorie
AktualnościKoncertyWydarzenia

Koncert ALTBERG ENSEMBLE w Radziejowicach

W środę, 13 września 2023 r., o godzinie 19.00, serdecznie zapraszamy Państwa do Nowego Domu Sztuki na koncert pt. „Uwertury – francuski splendor”. Pod kierunkiem szwajcarskiego klawesynisty Jörga-Andreasa Böttichera zespół zaprezentuje suity kompozytorów, na których wielki wpływ miał hegemon XVII wiecznej muzyki francuskiej Florentczyk (sic!) Jean-Bapitsite Lully. W ostatnich projektach Altberg Ensemble wyszukiwał elementy polskie w kompozycjach Francuzów, Niemców. Nie inaczej jest i tym razem, wśród utworów w stylu francuskim mało znanego Johanna Fischera – kopisty samego Lully’ego, a następnie działającego na dworze kurlandzkiego księcia Fryderyka Kazimierza, zabrzmią Polnische Tänze.

Jörg-Andreas Bötticher – klawesyn/prowadzenie orkiestry

Altberg Ensemble Łódzka Orkiestra Barokowa, na historycznych instrumentach, w składzie:Joanna Huszcza, Joanna Dobrowolska, Kornelia Korecka, Małgorzata Góraj – skrzypce I; Paweł Miczka, Ola Kelm, Debora Kramarek – skrzypce II; Anna Nowak, Ewa Pilarska-Banaszak – altówki I; Katarzyna Cendlak – altówka II; Jakub Kościukiewicz, Anna Cierpisz – wiolonczele; Tomasz Iwanek – kontrabas; Elias Conrad – teorba; Ewa Mrowca – klawesyn; Kamila Marcinkowska-Prasad – fagot; Patrycja Leśnik-Hutek, Jan Hutek – oboje; Katarzyna Czubek, Radosław Orawski – flety proste; Ewa Gubiec, Radosław Orawski – flety traverso; Jarosław Kopeć – perkusja.

Program:

Philipp Heinrich Erlebach (1657-1714)
Ouverture nr 6 g-moll
Ouverture – Entrée – Gavotte – Menuet alternativement – Trio – La Plainte Lentement – Entrée – Gigue – Chaconne
Ze zbioru: VI Ouvertures, Nürnberg 1693

Johann Sigismund Kusser (1660–1727)
Ouverture II B-dur
Ouverture – Gay – Premier Air viste – Second Air Eccho – Troisième Air Menuet – Quatrième Air Gique à l’Angloise – Cinquième Air Courante – Sixième Air Menuet – Septième Air Sarabande – Chaconne à 2 Dessus
Ze zbioru: Apollon enjoué, Six Ouvertures de théatre accompagnées de plusieurs airs, Stuttgart 1682

Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656–1746)
Praeludium I d-moll
Ze zbioru; Les pieces de clavessin (Musicalisches Blumenbüschlein), Augsburg 1698  
Ouverture (Suite) d-moll
Ouverture – Entrée – Rondeau – Gavotte – Menuet – Passacaille
Ze zbioru: Journal Du Printemps, op 1, Augsburg 1695
Praeludium VIII G-dur
Ze zbioru: Les pieces de clavessin (Musicalisches Blumenbüschlein), Augsburg 1698  

Johann Fischer (1646–1716)
Suite C-dur
Ouverture – Entrée – Menuet en Rondeau – Chaconne – Polnische Tänze – La Marche – Air – Gigue (Air des Paysans)
Ze zbioru: Musicalische Fürsten-Lust, bestehend in unterschiedlichen schönen Ouverturen und einen curieusen Anhang polnischer Tänze, Lübeck 1706

Jörg-Andreas Bötticher, foto Elias Bötticher

Jörg-Andreas Bötticher urodzony w Berlinie, studiował Muzykę Dawną w Bazylei. Dyplom organowy uzyskał w klasie Jean-Claude’a Zehndera, dyplom z klawesynu w klasie Andreasa Staiera, a studia podyplomowe odbył pod kierunkiem Jespera Christensena oraz Gustava Leonhardta. W latach 1990-2004 z zespołem La Fenice prowadził badania i nagrywał repertuar włoskiego wczesnego baroku. Koncertuje zarówno jako solista, jak i z wieloma zespołami kameralnymi oraz orkiestrami takimi jak: Voces Suaves, Altberg Ensemble, czy Bachstiftung St. Gallen. Bötticher jest profesorem klawesynu i realizacji basso continuo w Schola Cantorum Basiliensis. W latach 1998-2016 wykładał dawne praktyki wykonawcze w Wyższej Szkole Muzycznej w Bazylei. W sezonie artystycznym 2014/2015 jako organista, brał udział w wykonaniu Pasji Mateuszowej z Filharmonikami Berlińskimi pod batutą Simona Rattle. Prowadził liczne kursy i wykłady w wyższych szkołach muzycznych w Europie, a także w Tokyo i Bogocie. Jest organistą w Predigerkirche w Bazylei i kierownikem artystycznym cyklu „Abendmusiken in der Predigerkirche“. Böttiicher jest autorem licznych publikacji w dziedzinie basso continuo, estetyki muzyki, a także kantat J.S. Bacha. Nagrywał dla wielu wytwórni płytowych, w tym dla Alpha, Glossa, Harmonia Mundi. Liczne płyty cd dokumentują jego zainteresowania mało znanymi kompozytorami takimi jak: Alessandro Poglietti, Michelangelo Rossi, Gottlieb Muffat, czy Carlo Zuccari i Gaspard Fritz, a wśród nich najnowsze: „Balthasar Erben“ (Abendmusiken Basel), czy „Nunc Dimittis“ (DübenConsort). Wiele jego płyt zdobyło wyróżnienie Diapason d’or, wsród nich znalazło się nagranie Sonat J.S. Bacha na skrzypce i klawesyn obligato z Chiarą Bancini, a także nagranie Sonat Triowych A. Caldary z Leilą Schayegh i Amandine Beyer.
W 2020 r. Jörg-Andreas Bötticher został wyróżniony Nagrodą Naukową miasta Bazylei za swoją długoletnią działalność łączącą pracę badawczą i praktykę wykonawczą.
Więcej informacji o Jörg-Andreas Bötticher – www.jaboetticher.ch

Altberg Ensemble fot. Teresa Gręziak

Altberg Ensemble to łódzka orkiestra barokowa, powstała w 2017 r. z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza, składająca się z muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach historycznych bądź ich wiernych kopiach oraz stosujących historyczne praktyki wykonawcze. Ich muzyczne drogi skrzyżowały się w Łodzi. Zespół zadebiutował 13 sierpnia 2017 r. w Tumie pod Łęczycą koncertem w ramach XVIII Festiwalu Kolory Polski, a jego pojawienie się zostało w krótkim czasie docenione przez łódzkie środowisko muzyczne. Zaowocowało to przyznaniem zespołowi Armatki Kultury 2017 – nagrody w plebiscycie magazynu kulturalnego Kalejdoskop, a w kolejnym roku koncertem w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi. W 2018 r. Altberg Ensemble wystąpił także w ramach cyklu 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzony przez wybitnego szwajcarskiego klawesynistę, organistę i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera.
Od 2019 r. w ramach cyklu Barokowa Łódź zespół regularnie koncertuje w Łodzi i województwie łódzkim, będąc jednocześnie formacją rozpoznawalną na scenie ogólnopolskiej – m.in. dzięki występom na festiwalach Dramma per Musica na Zamku Królewskim w Warszawie, Bydgoska Scena Barokowa, Barok na Mazurach, a także w ramach cyklu Bach 200 Uniwersytetu Warszawskiego oraz podczas Koncertów Pokoju w Jaworze. Altberg Ensemble jest również stałym gościem Domu Pracy Twórczej Pałac w Radziejowicach.
Zespół w przeciągu kilku lat współpracował z wieloma znakomitymi śpiewakami, w tym z Anną Mikołajczyk, Olgą Pasiecznik, Karolem Kozłowskim, Jakubem Józefem Orlińskim, Michałem Sławeckim, Kacprem Szelążkiem, Rafałem Tomkiewiczem, a także z wybitnymi prowadzącymi – skrzypaczką Olivią Centurioni, oboistą Alfredo Bernardinim oraz flecistą, muzykologiem i dyrygentem Peterem Van Heyghenem. W kwietniu 2022 r. zespół wydał swoją pierwszą płytę z utworami G.Ph. Telemanna „Suites & Concerto” nagraną pod kierunkiem Petera Van Heyghena dla wydawnictwa płytowego DUX 1761. Ideą przyświecającą zespołowi jest zgłębianie i przybliżanie publiczności dzieł instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych z XVII i XVIII wieku. Inspiracją dla nazwy formacji stała się postać klawesynistki i pianistki Emmy Altberg (1889–1983). Ta wybitna uczennica Wandy Landowskiej po II wojnie światowej otworzyła i prowadziła w PWSM w Łodzi pierwszą w Polsce klasę klawesynu.

Więcej informacji o zespole Altberg Ensemble – www.altbergensemble.com

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona. Prosimy o wcześniejszą rezerwację na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl lub tel. 46 857 71 75.