W sobotę, 17 grudnia 2022 r., godz. 19.00, serdecznie zapraszamy Państwa do Nowego Domu Sztuki na Koncert Bożonarodzeniowy w wykonaniu:
Olga Pasiecznik – sopran
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Krzysztof Garstka – klawesyn, drygent
Podniosła atmosfera świąt Bożego Narodzenia stanowiła niewyczerpane źródło inspiracji dla kompozytorów epoki baroku. Do znakomitych dzieł przeznaczonych na ten czas należy cykl otwierający koncert. Kapelmistrz na dworze Ludwika XIV i nauczyciel córek władcy – Michel Richard de Lalande (1657-1726) opracował w nim na zespół instrumentalny kilkanaście tradycyjnych francuskich kolęd. Utwory te miały być grane w królewskiej komnacie w noc Bożego Narodzenia.
Nie bez wpływu na wyobraźnię europejskich kompozytorów pozostawała także zimowa aura towarzysząca obchodom Bożego Narodzenia. Zarówno budzące niepokój śnieżnobiałe pejzaże i mroźne powiewy wiatru, jak i radosne świętowanie doskonale oddaje Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) w świeckiej kantacie L’hyver z cyklu Les quatre saisons (Cztery pory roku) z 1724 roku.
W zupełnie innym charakterze utrzymana jest Pastorale per il S.S. Natale Giuseppe Torellego. Szósty koncert z dwunastu concerti grossi op. 8 wieńczy radosny pochód pasterzy, którzy schodzą z gór, by powitać nowonarodzone Dziecię. Ich radość pięknie odmalowuje także Alessandro Scarlatti (1660-1725) w zamykającej program koncertu kantacie O di Betlemme.
Marta Dziewanowska-Pachowska
Program:
Michel Richard de Lalande – Noëls en Trio avec un Carillon
Simphonie – Ou s’en vont ces gays Bergers
Ritournelle – Une jeune pucelle
Voyez le jour solemnel
Laissez paître vos bêtes
Les Bourgeois de Châtres
Ah ma voysine
Sortons de nos chaumières
Elle allait au Temple
C’est a la venue de Noel
Or nous dites Marie
Joseph est bien marié
Je me suis levé par une matinée
A minuit fut fait un reveil
Vous qui desirez sans fin
Notre bon père Noé
Carillon
Joseph Bodin de Boismortier – L’Hyver
Charmans Zephirs
L’Hyver porte par tout ses funestes ravages
Les vents brisent leurs chaines
Le ciel, pour nous livrer la guerre
Souverain maitre du tonner
Mais au milieu de tant d’allarmes
Quel aimable fête
J’apperçois la Muse tragique
En vain Borée armé de frimas et de glace
Le doux Printemps ranime
Giuseppe Torelli – Pastorale per il S.S. Natale
Grave | Vivace | Largo | Vivace |
Alessandro Scarlatti – O di Betlemme altera povertà venturosa
Introduzione
Recitativo „O di Betlemme altera”
Aria „Dal bel seno d’una stella”
Recitativo „Presa d’uomo la forma”
Aria „L’autor d’ogni mio bene”
Recitativo „Fortunati pastori”
Aria „Toccò la prima sorte a voi”
Olga Pasiecznik (sopran) ukończyła studia wokalne w Kijowskim Konserwatorium, następnie kontynuowała edukację na studiach podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w 1992 roku, a cztery lata później na scenie Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskimflecie W. A. Mozarta. Występowała w przedstawieniach operowych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata. Ma na koncie ponad czterdzieści partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Role te przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności. Występuje także w repertuarze kameralnym, oratoryjnym oraz symfonicznym w słynnych salach koncertowych w niemal wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Podczas licznych recitali solowych na fortepianie towarzyszy jej siostra – pianistka Natalia Pasiecznik.
Wielokrotnie występowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata, m.in. Boston Symphony Orchestra (USA), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Belgii, Orquestra Nacional de España i Orquesta Sinfónica de RTVE (Hiszpania), English Concert, Wiener Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France, Les Musiciens du Louvre-Grenoble (Francja), Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestrą XVIII wieku. Współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in. I. Bolton, F. Brüggen, J.-C. Casadesus, M. Creed, Ch. Dutoit, R. Jacobs, R. Goodman, Ch. Hogwood, H. Holliger, Ph. Herreweghe, J. Kaspszyk, K. Kord, J. Maksymiuk, J.-C. Malgoire, M. Minkowski, K. Ono, A. Parrott, K. Penderecki, T. Pinnock, M. Viotti, A. Wit, M. Zanetti.
W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 albumów CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych: w s’Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem Polityki (1997), nagrodami Fryderyk za najlepsze nagrania solowe (1997, 2004), nagrodą Orfeusz festiwalu Warszawska Jesień (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową (2004). W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
Jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.
Krzysztof Garstka – klawesynista i pedagog, z zamiłowania oraz zawodu związany przede wszystkim ze światem dawnej opery oraz XVII- i XVIII-wiecznej muzyki wokalno-instrumentalnej. Od czasów studenckich zafascynowany operą, swoje zamiłowanie do muzyki wokalnej rozwinął dzięki kontaktowi i współpracy z czołowymi polskimi wokalistami – Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Jadwigą Rappé oraz Arturem Stefanowiczem. Pierwsze kroki w prowadzeniu zespołów stawiał z założoną przez siebie orkiestrą instrumentów historycznych Gradus ad Parnassum, z którą zrealizował takie produkcje operowe, jak La Serva Padrona Giovanniego Battisty Pergolesiego, Il Coronazione di Poppea Claudio Monteverdiego oraz Aci, Galatea e Polifemo Georga Friedricha Haendla. Jako członek-założyciel stowarzyszenia Dramma per Musica rokrocznie bierze czynny udział w kolejnych edycjach Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie.
W 2018 roku uzyskał stopień doktora w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Organów i Klawesynu. W warszawskiej uczelni ukończył również studia klawesynowe w klasie Aliny Ratkowskiej oraz Leszka Kędrackiego. Jest także absolwentem studiów podyplomowych w klasie Andrei Marcona w Schola Cantorum Basiliensis (Szwajcaria) oraz stypendystą programu Erasmus-Socrates, w ramach którego odbył półroczne studia pod kierunkiem Evy Marii Polerus oraz Michaela Hella w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu (Austria). Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Jespera Christensena, Marieke Spaans i Nicholasa Parle’a.
Kilkukrotnie nagradzany podczas konkursów klawesynowych, m.in. pierwszą nagrodą w I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu (2009), wyróżnieniem podczas konkursu Praskiej Wiosny (Prazskie Jaro, 2017) oraz trzecią nagrodą w XVII Konkursie Klawesynowym Paola Bernardi w Bolonii (2017).
W 2018 roku objął stanowisko kierownika muzycznego Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Z zespołem tym poprowadził m.in. szereg spektakli operowych (Rodelinda Georga Friedricha Händla, L’Orfeo Claudio Monteverdiego, Scene Buffe Alessandro Scarlattiego, Dido and Aeneas Henry’ego Purcella) oraz koncertów oratoryjno-kantatowych i instrumentalnych.
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona został powołany we wrześniu 2018. Repertuar zespołu obejmuje muzykę polskiego i europejskiego baroku – dzieła oratoryjno-kantatowe, opery i muzykę instrumentalną. W skład zespołu wchodzą młodzi i utalentowani instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, grający na instrumentach z epoki lub ich kopiach. Muzycy współpracują zarówno z najlepszymi polskimi, jak i zagranicznymi zespołami. Funkcję kierownika muzycznego zespołu pełni klawesynista – Krzysztof Garstka.
Skład zespołu:
Michał Piotrowski – koncertmistrz, skrzypce
Kacper Szpot – altówka
Alicja Sierpińska – skrzypce
Małgorzata Góraj – skrzypce
Natalia Reichert – altówka
Maciej Łukaszuk – wiolonczela
Grzegorz Zimak – kontrabas
Filip Zieliński – lutnia, teorba
Olga Musiał-Kurzawska – flet