Kategorie
JazzKoncertyWydarzenia

Masovian Mantra Michał Barański

Masovian Mantra Michał Barański
w składzie:
Michał Barański – kontrabas
Shachar Elnatan – gitara
Michał Tokaj – fortepian
Łukasz Żyta – perkusja

W programie utwory z płyty Masovian Mantra: Fifth Rye, Itzhak of Opoczno, Pilica, Gaca, Grochow Kibbutz, 13 Lakes, My Mazurka, Masovian Mantra. Masovian Mantra stanowi wybór co najmniej trzech wątków, które muzycy pod wodzą Michała Barańskiego próbują połączyć w jednej przestrzeni. Są to muzyczne Indie, polska tradycja ludowa (z symbolicznym mazurkowym trójmiarem) i brzmienie współczesnego jazzu, wraz z jego wzorami, sięgającymi lat 70.

Michał Barański – jeden z najlepszych kontrabasistów jazzowych w Polsce. Urodzony w 1984 roku w rodzinie z muzycznymi tradycjami. W wieku pięciu lat rozpoczął swoją przygodę z muzyką, początkowo ucząc się gry na fortepianie, a następnie rozwijając swoje muzyczne zdolności w grze na wiolonczeli. W trakcie swej edukacji muzycznej, w wieku 12 lat zainteresował się muzyką rozrywkową i jazzową. Rozpoczął naukę gry na gitarze basowej, aby już wkrótce grać w lokalnych zespołach w jego rodzinnych Żorach. uż jako trzynastolatek został zauważony na warsztatach jazzowych przez amerykańskiego klarnecistę Brada Terry. Wraz z pianistą Mateuszem Kołakowskim i perkusistą Tomaszem Torresem wszedł w skład kwartetu Terry’ego, wielokrotnie koncertując w USA i zdobywając szlify u źródeł jazzu. Koncertował w słynnym klubie Knitting Factory w Nowym Jorku, Jazz Bakery w Los Angeles, Berklee Performance Center w Bostonie, Vail Jazz Festival w stanie Colorado, Portland Jazz Festival w stanie Maine. Niedługo potem rozpoczął naukę kontrabasu klasycznego w klasie mgr Bogusława Pstrasia zdobywając wyróżnienia i nagrody na przesłuchaniach i konkursach klasycznych szkół muzycznych drugiego stopnia w tym m.in. trzecią nagrodę na Ogólnopolskich przesłuchaniach klas wiolonczeli i kontrabasu w Elblągu. Swoją edukację muzyczną kontynuował na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Jacka Niedzieli. W czasie studiów założył wraz z pianistą Pawłem Kaczmarczykiem formację K/B/D trio z którą zdobył wiele nagród na festiwalach i konkursach jazzowych m.in nagroda Grand Prix na 40 Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu, Aniołek Jazzowy na Bielskiej Zadymce Jazzowej w 2005 roku. Otrzymał również nagrodę indywidualną „Swingujący Kruk” na III Hot Jazz Spring w Częstochowie. Bardzo szybko, gdyż już w trakcie studiów rozpoczął współpracę jako sideman z wieloma wybitnymi artystami polskiej i światowej sceny takimi jak: Bennie Maupin, Nigel Kennedy, Dan Tepfer, David Doruzka, Vladislav Sendecki, Derrick McKenzie, Atma Anur, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Marcin Wasilewski, Michał Urbaniak, Aga Zaryan, Kayah, Piotr Wojtasik, Bernard Maseli, Jarosław Śmietana, Piotr Wylezol, Michał Tokaj, Artur Dutkiewicz, Urszula Dudziak, Kuba Badach, Ania Szarmach, Ewa Bem, Mieczysław Szcześniak, Dorota Miśkiewicz,Marek Napiórkowski, Adam Bałdych, Andrzej Olejniczak,  Anna Serafińska, Jose Torres, Grzech Piotrowski, Piotr Baron, Mate.O, zespoły Afromental, Walk Away, New Life M , TGD i wiele innych. W 2014 roku został nominowany do nagrody Akademii Fonograficznej”Fryderyk” w kategorii Artysta Roku Jazz. W latach 2008, 2013, 2014, 2017, 2019, 2021, 2022 został wybrany przez czytelników Jazz Forum najlepszym kontrabasistą roku. W 2023 roku został laureatem 2 Nagród Akademii Fonograficznej „Fryderyki” w kategorii Artysta Roku Jazz; oraz za debiutancką płytę MASOVIAN MANTRA w kategorii Najlepszy Album Jazz.

Shachar Elnatan – gitarzysta Shachar Elnatan jest jednym z wiodących i unikalnych głosów pochodzących z kwitnącej młodej sceny jazzowej w Izraelu. W tak młodym wieku współpracował już z wieloma muzykami na całym świecie, w tym z takimi sławami jak: Avishai Cohen, Ravi Coltrane, Kellylee Evans, Eli Degibri i wieloma innymi. Urodzony w Jerozolimie w Izraelu (1993) w pół-izraelskiej i pół-amerykańskiej rodzinie muzyków. W wieku 6 lat zaczął grać na gitarze, której uczył go ojciec. Jego pierwsze i główne muzyczne wpływy pochodziły z domu rodzinnego, gdzie dzięki ojcu odkrył wspaniałe płyty jazzowe i rockowe, a zetknął się z amerykańską muzyką folkową dzięki matce, która gra na skrzypcach i ma zespół muzyki country. Naukę muzyczną kontynuował w Liceum Akademii Muzycznej w Jerozolimie, gdzie otrzymał klasyczne wykształcenie.  Shachar Elnatan dorastał w Jerozolimie i mieszkał przez pewien czas w Jaffie (Tel Awiw). Był otoczony muzyką bliskowschodnią i arabską, co również silnie wpłynęło na jego muzyczny punkt widzenia. W szkole średniej Shachar pracował i występował z wieloma lokalnymi zespołami i zaczął komponować własną muzykę, ukazując szeroki zakres wpływów muzycznych, które wchłaniał przez lata. W wieku 17 lat postanowił odpocząć od szkoły i wyjechał do Nowego Jorku, aby uczyć się u wielkich muzyków, takich jak; Peter Bernstein, Lage Lund, Gilad Hekselman i Ari Hoenig. Shachar był zwycięzcą Izraelsko-Amerykańskiej Fundacji Kultury (IACF) w latach 2006-2013. Pod koniec 2012 roku Shachar wygrał „Rimon’s Music School Jazz Competition” i wziął udział w konferencji International Association of Schools of Jazz (IASJ) w Grazu w Austrii. Po pewnym czasie Shachar założył własny zespół, a w 2014 roku międzynarodowy basista i kompozytor, Avishai Cohen, poprosił go o nagranie swojego zespołu na album kompilacyjny, który wyprodukował Cohen, zatytułowany „All Original” (Razdaz Recordz, 2014). Celem było uchwycenie i nagranie kilku najlepszych młodych izraelskich muzyków jazzowych, którzy według Cohena stanowili ważną część rozwijającej się tamtejszej sceny muzycznej. Silna muzyczna wypowiedź Shachara i unikalne kompozycje doprowadziły do dalszej współpracy z Cohenem, który był współproducentem i grał na jego debiutanckim albumie zatytułowanym „One World”, który został wydany w 2016 roku przez Razdaz Recordz. Obecnie Shachar Elnatan koncertuje z własnym zespołem, a także jako sideman z jednymi z najciekawszych głosów swojego pokolenia.

Michał Tokaj – pianista,absolwent słynnej Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zadebiutował w 1993 roku grając w kwartecie Kazimierza Jonkisza. Wraz z zespołem Joint Venture został laureatem 1-go miejsca na festiwalu Jazz Juniors ’95 w Krakowie, Festiwalu Standardów Jazzowych Siedlce ’96 oraz nagrody dla najbardziej obiecującej młodej grupy na konkursie Europe Jazz Contest w Hoelaart w Belgii w roku 1996. Z kwartetem Marcina Żupańskiego zdobył pierwszą nagrodę na Jazz Juniors ’97. W 1999 r. Michał Tokaj zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Michał Tokaj koncertował w USA, Izraelu, Egipcie, Jordanii, oraz w większości krajów europejskich. Współpracował i nagrywał między innymi z Tomaszem Stańko, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Januszem Muniakiem, Tomaszem Szukalskim, Ewą Bem, Andrzejem Olejniczakiem, Robertem Majewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Piotrem Wojtasikiem, Piotrem Baronem, Darkiem Oleszkiewiczem, Grzegorzem Nagórskim, Leszkiem Żądło, Zbigniewem Namysłowskim, Bennie Maupinem, Eddie Hendersonem, Victorem Lewisem, Kevinem Mahoganym i Monty Watersem. Od 2001 roku Michał Tokaj jest wykładowcą w Zespole Szkół Muzycznych im F. Chopina w Warszawie. W 2002 roku Michał Tokaj otrzymał nominację do nagrody Fryderyk w kategorii Jazzowy Muzyk Roku, a płyta Agi Zaryan „My Lullaby”, której jest aranżerem i współproducentem, została nominowana w kategorii Jazzowa Płyta Roku. We wrześniu 2004 ukazała się jego autorska płyta „Bird Alone” nagrana z kontrabasistą Darkiem Oleszkiewiczem oraz perkusistą Łukaszem Żytą. Wydawcą jest japońska wytwórnia Gats Production. Płyta otrzymała Fryderyka w kategorii Jazzowy Album Roku, a jej autor został nominowany w kategorii Jazzowy Muzyk Roku. Bird Alone uzyskała tytuł złotej, a następnie platynowej płyty. Kilka ostatnich lat zaowocowało takimi projektami jak: „Sny” oraz „Ballady na koniec świata” z Grzegorzem Karnasem, Question To All Your Answers” z Jaromirem Honzakiem (kolejny Andel za najlepszy jazzowy album w Czechach) czy „Umiera Piękno” – album Agi Zaryan poświęcony 63 rocznicy Powstania Warszawskiego, na którym można usłyszeć kompozycje pianisty napisane do tekstów polskich poetów okresu II wojny światowej. Płyta zdobyła Fryderyka 2008 w kategorii Album Roku – Muzyka Poetycka. Istotnym wydarzeniem jest udział Michał Tokaj Trio w nagraniu płyty amerykańskiego saksofonisty i klarnecisty basowego Bennie Maupina pt.: „Early Reflections”. Koncerty promocyjne z udziałem pianisty zorganizowano w Los Angeles oraz w Nowym Jorku w kwietniu 2008 roku. Krążek „Looking Walking Being” będący owocem współpracy z Agą Zaryan wydany w marcu 2010 pod szyldem amerykańskiej wytwórni Blue Note już po miesiącu pokrył się platyną, a Tokaj otrzymał wyróżnienie za Najlepszą Improwizację Jazzową roku 2010 w utworzę „Seeking My Love” oraz Fryderyka w kategorii Jazzowy Kompozytor Roku. 13 listopada 2014 roku na rynek weszła druga płyta Michał Tokaj Trio – The Sign. Autorem dziewięciu, z dziesięciu znajdujących się na płycie kompozycji, jest Michał Tokaj. Utwór Awakening skomponował Darek Oleszkiewicz. Nagrania zrealizowano w czerwcu 2014 roku w Woobie Doobie Studios. Płyta ukazała się nakładem słowackiego wydawnictwa Hevhetia.

Łukasz Żyta – perkusista,absolwent PZSM im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie perkusji Mirosława Żyty. W 1998 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie perkusji jazzowej dr. Adama Buczka. Zadebiutował na jazzowej scenie w 1993 roku, biorąc udział w konkursie Jazz Juniors w Krakowie z zespołem Youth Formation. Z zespołem Joint Venture został laureatem I nagrody na Festiwalu Jazz Juniors w w Krakowie (1995), na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach (1996) oraz nagrody dla najbardziej obiecującej grupy na Europ’ Jazz Contest w Hoelaart (1996). Z zespołem Parnas Sextet otrzymał nagrodę „Klucz do Kariery” na Festiwalu Pomorska Jesień Jazzowa (1998). Jest laureatem I nagrody Konkursu Perkusistów Jazzowych w Grodzisku Mazowieckim (1998). Na Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu otrzymał wyróżnienie indywidualne (1998). Muzycy z którymi współpracował i nagrywał to, m.in.: Janusz Muniak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Szukalski, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Olejniczak, Adam Pierończyk, Piotr Baron, Henryk Miśkiewicz, Piotr Wojtasik, Jerzy Małek, Grzegorz Nagórski, Jarosław Śmietana, Szymon Mika, Andrzej Cudzich, Jacek Niedziela-Meira, Michał Barański, Sławomir Kurkiewicz, Kuba Stankiewicz, Joachim Mencel, Michał Tokaj, Piotr Wyleżoł, Artur Dutkiewicz, Wojciech Groborz, Aga Zaryan, Grażyna Auguścik, Urszula Dudziak, Iza Zając, Ewa Bem, Bennie Maupin, David Doruzka, Jaromir Honzak, Lee Konitz, Greg Osby, Gary Thomas, Chris Cheek, Dan Tepfer, David Murray, David Friedman, Bobby Watson, Brad Terry, Stephen Riley, Dayna Stephens, Ingrid Jensen, Timucin Sahin, Steve Logan i in. Występował na wielu festiwalach jazzowych w kraju: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Komeda Jazz Festival, Festiwal Pianistów Jazzowych, Od Nowa Jazz Festival, Jazz Juniors, Muzeum Jazz Festival, Lublin Jazz Festival, Pomorska Jesień Jazzowa, Młyn Jazz Festival, Sopot Jazz Festival, Sopot Molo Jazz Festival, RCK Pro Jazz Festival,  Silesian Jazz Meeting, Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie, Tarnów International Jazz Contest, Palm Jazz Festival, Ladies Jazz Festival, Zakopiańska Wiosna Jazzowa, Drums Fuzje oraz za granicą: Ankara Jazz Festival, Berlin Jazz Festival, Brno Jazz Festival, Cheltenham Jazz Festival, Dusseldorf Jazz Rally, Edinburgh Jazz & Blues Festival, Getxo Jazz Festival, Izmir European Jazz Festival, Jazzahead (Bremen), Nine Gates Jazz Festival (Pekin), Roma Jazz Festival, St. Moritz Jazz Festival, Tokyo Jazz Festival, Trutnov Jazz Festival, Utsav Jazz Festival (New Delhi), White Nights Jazz Festival (St. Petersburg) i in. Łukasz Żyta ma w swym bogatym dorobku udział w nagraniu 50. płyt. Aż dziesięć z nich uhonorowanych zostało najwyższymi laurami w polskim świecie muzycznym – Nagrodą Fryderyka, lub jego czeskim odpowiednikiem.

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona. Prosimy o wcześniejszą rezerwację na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl lub tel. 46 857 71 75.