Kategorie
AktualnościKoncertyWydarzenia

Święcenie pokarmów na Wielkanoc w Radziejowicach

Szanowni Państwo, zgodnie z naszą wieloletnią tradycją spotkań z Państwem w Wielką Sobotę serdecznie zapraszamy na święcenie pokarmów z udziałem Jego Ekscelencji księdza Biskupa prof. Andrzeja Franciszka Dziuby, które odbędzie się w Nowym Domu Sztuki, po Koncercie Wielkosobotnim, który odbędzie 8 kwietnia o godz. 12.00.

W związku z ogromnym zainteresowaniem koncertem, informujemy, iż mamy już komplet zgłoszeń i nie prowadzimy dalszych zapisów. Żywimy jednak nadzieję, że aura okaże się dla nas wszystkich łaskawa i będziemy mogli Państwu, którzy nie zdążyli zapisać się na koncert, umożliwić jego wysłuchanie również w plenerze.

Podczas koncertu zatytułowanego Stwórco łaskawy w wykonaniu prof. Maria Pomianowska (fidel płocka i suka biłgorajska)oraz Yu Mingji (cytra chińska guzheng) będziemy mogli usłyszeć następujące utwory:

Anonim XIV w. – Lamento
Melodia ludowa z Suraża – Lament Matki Bolesnej
Anonim XVI w. – Służyłem ja tobie
Melodia ludowa z Zambrowa – Rozmyślajmy wierni chrześcijanie
Lin Hai – Zaślepienie
Jakub z Todi – Stała Matka Bolesna
Maria Pomianowska – Modlitwa
Melodia ludowa z Łomży – Wysłuchaj Stwórco
Maria Pomianowska – Podróż
Melodia ludowa z Płockiego – Płacz, płacz…..
Melodia ludowa z radomskiego – Zawitaj ukrzyżowany
Maria Pomianowska – Pustynia życia

Maria Pomianowska – profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Trzydzieści lat temu wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. Artystka wydała 27 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody. Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych. Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami między innymi: Yo Yo Ma, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem,Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh, AMJ.W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej Michiko. Przyjaźń z członkami rodziny cesarskiej trwa do dzisiaj.

W 2010 roku prof. Maria Pomianowskaotworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie, która przekształca się w katedrę muzyki etnicznej. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny) tworząc projekty ze studentami chińskimi. W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt. „Fidele kolanowe. (Re) konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów.

Ważniejsze odznaczenia i nagrody: Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011), Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego (2016), Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018), Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019), Nagroda im. Witolda Hulewicza ( 2019).

Yu Mingjie jest obecnie doktorantem w Akademii Muzycznej w Krakowie, studiuje u prof. dr hab. Marii Pomianowskiej. Była dyrektorką wydziału muzyki instrumentalnej i nauczycielką gry na cytrze chińskiej guzheng w School of Music na Hebei Normal University. Założyła kilka zespołów muzycznych w Chinach prezentujących różne gatunki muzyki przeznaczonej na guzheng. Jako solistka intensywnie koncertuje w Chinach, Japonii i Polsce. Ma na swoim koncie wiele publikacji poświęconych technice gry na guzheng. Yu Mingjie jest również kompozytorką kilkakrotnie nagradzaną w Chinach. Wydaje materiały dydaktyczne i kolekcje kompozycji muzycznych przeznaczonych na guzheng. Uczestniczy w wielu konkursach muzycznych zdobywając wyróżnienia i nagrody za pracę instrumentalisty oraz pedagoga. Wielokrotnie była jurorem w konkursach muzyki guzheng w Chinach.

Fidel płocka to staropolski instrument smyczkowy. Oryginał odnaleziono w 1985r. podczas prowadzonych prac archeologicznych w Płocku, datowany na połowę XVI w.

Suka biłgorajskato staropolski instrument smyczkowy zrekonstruowany na podstawie źródeł ikonograficznych (akwarela namalowaną przez Wojciecha Gersona), gdyż nie zachował się żaden oryginał.

Guzheng to tradycyjny chiński instrument szarpany, który ma ponad 2500-letnią historię, który dał początek całej rodziny cytr Dalekiego Wschodu. Na długim wyżłobionym w środku pudle rezonansowym znajdują się ruchome podstawki. Na nich opierają się struny, dawniej wykonywane z jedwabiu. Technika gry na guzhengpolega na zarywaniu strun palcami prawej ręki i przyciskaniu ich opuszkami palców lewej dłoni. Do zarywania strun używa się specjalnych plektronów-pazurków.